I ett krigsdrabbat land där medier spelar en avgörande roll för att informera, utbilda och granska makten, ställs medieorganisationer inför extrema utmaningar. Ukrainska medier kämpar med minskade intäkter, personalflykt, förstörd infrastruktur och en konstant säkerhetsrisk för journalister. Samtidigt förväntas de agera både informationsbärare och demokratiska vakthundar i ett globalt polariserat informationslandskap.
Mot denna bakgrund har Medieinstitutet Fojo tillsammans med Stockholm School of Economics i Riga (SSE Riga) och Journalisminstitutet vid Taras Shevchenko-universitetet i Kyiv (ESIJ) startat ett nytt initiativ: ett ledarskapsprogram särskilt utformat för mediechefer i Ukraina.
Programmet bygger på ett klassiskt upplägg för en MBA (Master of Business Administration) men är anpassat för den ukrainska kontexten och de specifika krav som krigssituationen ställer. Målet är att ge medieledare verktyg för att stärka sina organisationers finansiella och organisatoriska hållbarhet, utveckla effektiva affärsmodeller, hantera kriser, leda under press och tänka innovativt.
Utbildningen omfattar fyra moduler och ska bidra till att rusta mediehusen med kunskap och strategier som gör dem mer motståndskraftiga – både under kriget och i framtida återuppbyggnadsfaser.
Programmet är ett resultat av ett växande samarbete mellan svenska och ukrainska journalistutbildningar och medieorganisationer, och markerar ytterligare ett steg i Fojos långsiktiga engagemang för att stärka fria och oberoende medier i Ukraina.
Röster från deltagare:
”Denna utbildning har varit fascinerande och extremt intressant eftersom den ställt min syn på medialedarskap på ända. Jag hoppas att vi kan ta oss igenom krisen som det här kriget innebär med hjälp av den kunskap jag har fått från utbildningen.”
”Det mest värdefulla för mig har varit att lära om verkliga, framgångsrika exempel på ledarskap i kris. Samt att läras sig om specifika inkomststrategier för media. Vi kommer att försöka implementera några av dem i vårt dagliga arbete.”
Bland deltagarna har följande mediechefer (bilden) från regionala publikationer ingått; Gvara Media och Nakipilo (Charkiv), Kavun.City (Cherson), Bakhmut IN.UA, Trybuna.Sumy, Putyvlski Vedomosti, Informator Kolomyia, Volynska Gazeta samt medieprojekt från Kyiv – Euromaidan Press, Ukrainska Pravda, Univest Media.
Dessutom deltog även lärare från avdelningen för tryckta medier och journalistikens historia vid Nationella Institutet för Journalistik: Andriy Yurychko och Volodymyr Lytvynenko. Programmet engagerar också flera internationella och ukrainska medieexperter.
Programmet finansieras av Svenska Institutet.