Överallt i samhället ställer myndigheter, företag och organisationer om för en hållbar utveckling. År 2030 närmar sig med stormsteg och de globala målen ska levereras av ”oss alla tillsammans”. Men vad innebär hållbar journalistik? Hur gör vi hållbarhetsagendan relevant för vår publik? Finns hållbar journalistik utan hållbara journalister?
Den här kursen riktar sig till journalister och redaktionella ledare som vill arbeta bättre med hållbarhetsagendan. Fokus är på kunskapsinhämtning och utforskning av de tre ”hållbarhetspelarna” (ekonomiskt, ekologiskt och socialt), de 17 globala målen och hur de interagerar i rättvisefrågor, demokratiperspektiv, klimat, innovation och konsumtion.
Men det handlar också om produktion av hållbar journalistik och hur du som journalist kan bidra till ett mer hållbart samhälle. Vi lär oss av goda exempel och metoder från de som ligger längst framme och producerar även egen hållbar journalistik.
På Fojos kurs i hållbar journalistik får du bland annat lära dig:
- Om de globala målen och hur de interagerar med varandra
- Hur myndigheter, företag, organisationer och individer arbetar med hållbarhet
- Hur du hittar nyheter och uppslag i hållbarhetsagendan
- Hur du producerar och paketerar hållbar journalistik.
Föreläsningar varvas med praktiskt arbete, diskussioner och egna uppslag. Kursen är en grundkurs och inga förkunskaper krävs.
När och var: På Zoom Klockan 9-12 följande datum: 17/1, 24/1, 7/2, 21/2, samt den 13/3.
Föreläsare: Lars Tallert (Sustainable Journalism Partnership), Staffan Lindberg (Aftonbladet) och Abigail Sykes (Omställningsbyrån)