Fredagen den 16 juli lanserade Fojos Rwanda Media Programme (RMP) den andra nationella mediekonsumtionsundersökningen i Rwanda inför den bredare mediasektorn. Mediehus, universitet, reklamföretag och många fler var representerade i publiken.
– Tillgång till relevant data är avgörande för medieföretag i deras arbete. Det är också något som medieföretagen i Rwanda Media Programme har efterfrågat. Den nationella mediekonsumtionsundersökningen ger medieföretagen en fullständig uppsättning data om deras publik, till exempel vilket innehåll de skulle vilja se mer av. Vi har också utvecklat en instrumentpanel kopplad till datan som kan användas för att separera och organisera den, till exempel i åldersgrupper. Vi erbjuder alla medieföretag interna workshops för att hjälpa dem att få ut mesta möjliga av de data de kommer att få, säger projektledaren för Rwanda Media Programme Annelie Frank.
Undersökningen är baserad på intervjuer med över 2 500 personer mellan 12 och 80 år från hela Rwanda som har blivit tillfrågade om sina mediekonsumtionsvanor. Datan har kopplats till en instrumentpanel och nästa steg är att utbilda medieföretagen i hur man använder data för att utveckla sitt innehåll och lära sig att förstå sin publik bättre.
Fyra av medlemmarna i det lokala teamet är nu utbildade till tränare. Hur man använder data och instrumentpanel kommer att vara en del av den andra fasen av det mediestärkande programmet RMP.