Zimbabwes demokratiska utveckling är en komplex process. Under de senaste åren har positiva framsteg skett, såsom licensieringen av nya TV- och samhällsradiostationer samt antagandet av informationsfrihetslagen.
Samtidigt fortsätter trakasserierna av journalister, regeringstrogna gruppers övertagande av medier samt inskränkningar av yttrandefriheten och mötesfriheten.
Fojo har stöttat medier i Zimbabwe sedan 2007. Bland våra partners finns innehållsproducenter, utbildningsinstitutioner och civilsamhällesorganisationer inom media, som alla strävar efter att bidra till positiv förändring i samhället.
Vad vi gör
Vårt arbete i Zimbabwe fokuserar på att stärka mediernas roll för att främja demokrati och utveckling. Målet är att ge medborgarna, särskilt marginaliserade grupper, tillgång till relevant, tillförlitlig och inkluderande journalistik som kan bidra till en mer hållbar samhällsutveckling.
Media Innovation Program (MIP) är en kapacitetsbyggande satsning som syftar till att stärka oberoende mediehus både redaktionellt och ekonomiskt. Genom programmet erbjuds utbildning, handledning och stöd för att mediaorganisationer ska kunna genomföra egna förändringsprojekt.
Fojo stöttar även journalistutbildningar för att anpassa sig till och vara mer praktiskt inriktade i en föränderlig mediebransch genom nära samarbeten med mediaindustrin.
Projektet stödjer också Magamba Network, som använder konst, digitala medier och aktivism för att engagera unga människor för en hållbar samhällsutveckling. Magamba driver Moto Republik, ett kreativt centrum i Harare, samt Studio Moto, där Magambas producerar eget innehåll samt stöttar oberoende innehållsproducenter.
Fakta om projektet
Hållbara utvecklingsmål som projektet fokuserar på:
Partners
Finansiärer
- Sida
Teman
- Mediainnovation
- Journalistutbildning
- Medborgerligt deltagande
Team
Jean Mujati
Projektledare
Johanna Ejderstedt
Projektsamordnade
Robert Winter
Redovisningsekonom
Sofia Hultqvist
Regionansvarig
15M
I valet 2023 nådde vår partner Magamba Network 15 miljoner med inkluderande, pålitlig och relevant information
3
universitet som partners
6
mediahus inkluderade i Media Innovation-programmet