Mediernas uppdrag är att informera, utbilda och granska makthavare – något som blir än viktigare i krigstid. Men medier är också affärsdrivna verksamheter som måste definiera sina strategier, bygga marknader och intäkter, kontrollera kostnader och investeringar samt nå ut till sin publik i ett alltmer konkurrensutsatt och polariserat informationslandskap.
Medierna i Ukraina står idag inför stora påfrestningar till följd av kriget, med utmaningar som intäktsbortfall, personalomsättning, förlorad utrustning och infrastruktur, distributionsproblem, en säkerhetssituation med hög risk samt en krävande arbetsmiljö för journalister.
Vad vi gör
Fojos projekt i Ukraina erbjuder ett utbildningsprogram i fyra moduler för mediechefer, baserat på det klassiska MBA-upplägget från affärsskolor – men anpassat efter de specifika utmaningar och begränsningar som präglar medieverksamhet i Ukraina och i tider av kris.
Målet är att stärka de mediala organisationernas finansiella och organisatoriska hållbarhet genom att förmedla verktyg och kunskap som gör det möjligt för deltagarna att omvärdera sina affärsmodeller, förbättra krishantering och ledarskap samt utveckla nya, innovativa idéer.
Projektet bygger på ett utbildningsprogram utvecklat av Stockholms Handelshögskola i Riga (SSE Riga) och anpassas till det ukrainska sammanhanget i samarbete med Fojo och Educational and Scientific Institute of Journalism (ESIJ) vid Taras Shevchenko National University i Kyiv (KNU).
Fakta om projektet
Hållbara utvecklingsmål som projektet fokuserar på:



Partners
Finansiärer
- Svenska Institutet

Teman
- Media viability
- Professionalisering
- Stärkt hållbarhet
Team
Regionansvarig
Veronika Menjoun
Programkoordinator
Sara Karlén
Ekonom
Marie Nilsonne