För första gången någonsin lanserar Fojo Media Institute, i samarbete med Linnéuniversitetets Institution för medier och journalistik, en universitetsackrediterad kurs i internationell medieutveckling. Kursen, med titeln ”International Media Development: Concepts, Contexts, and Challenges”, ger 7,5 högskolepoäng och syftar till att utrusta studenter med verktyg, färdigheter och insikter för att leda transformativa medieprojekt globalt.
Kursen pågår mellan 11 november 2024 och 19 januari 2025 i hybridformat och kombinerar en teoretisk grund med praktisk och lösningsorienterad metod. Studenterna får fördjupa sig i programdesign, implementering och utvärdering och ta sig an aktuella frågor som jämställdhet inom journalistik, mediers hållbarhet och utmaningar i komplexa medieekosystem under olika politiska och kulturella förhållanden.
– Den här kursen är en milstolpe i Fojos arbete för att stödja fri och oberoende journalistik globalt. Genom att förena akademiska insikter med praktiska tillämpningar ser vi till att förbereda nästa generations medieutvecklare så att de kan hantera utmaningar med både innovationslust och integritet, säger Anna Maris, ansvarig för kursinnehållet vid Medieinstitutet Fojo.
Utöver föreläsningar från Fojos medieutvecklingsprogram i länder som Etiopien, Bangladesh och Rwanda, samt FN-organet IPDC, får kursen ett mervärde av externa gästföreläsare. Bland dessa finns akademiker som professor Martin Scott från University of East Anglia, Susan Abbott från University of Westminster och branschexperten Kristin Olson från Sida.
En unik aspekt av kursen är att studenterna redan från start lär sig om hållbar medieutveckling – det vill säga hur hållbarhetsagendan aktivt kan integreras i medieutvecklingsarbete och programdesign.
Anja Kalin, kurskoordinator vid institutionen för medier och journalistik, beskriver samarbetet:
– Det här partnerskapet visar hur akademi och praktik kan förenas för att ge studenter kunskapen och verktygen som behövs för att skapa en verklig påverkan inom medieutveckling. Programmet är en unik möjlighet för studenter att dra nytta av Fojos över trettioåriga erfarenhet av internationell medieutveckling och första gången detta innehåll presenteras för studenter på ett så branschnära sätt.
Fojo Media Institute och Linnéuniversitetet välkomnar studenter och yrkesverksamma som vill göra skillnad inom medieutveckling att delta i detta internationella program. Kursen ges i hybridformat under höstterminen och är öppen för både online- och campusstudenter från hela världen.
För mer information, besök Linnéuniversitetets webbplats eller kontakta kurssamordnarna.