Jämställdheten i nyhetsmedier har stannat av – och i flera delar av världen går utvecklingen till och med bakåt. Det visar de första resultaten från den globala medieundersökning GMMP 2025. I november får vi veta hur det ser ut i Sverige.
Fojo har deltagit i GMMP sedan 2020. Från och med i år har medieinstitutet tagit över som nationell koordinator för den svenska delen av studien. Projektet leds av Agneta Söderberg Jacobson, senior rådgivare och genderexpert på Fojo.
– Tack vare GMMP har vi en tydlig bild av hur otroligt långsamt utvecklingen går när det gäller kvinnors deltagande och synlighet i nyhetsmedia. Undersökningen levererar data och analys som kan användas både i påverkansarbete, inom forskning och i utbildning, säger hon.
Sammantaget har kvinnors och flickors synlighet i nyhetsmedia ökat marginellt globalt, från 25 till 26 procent. Men i flera regioner – bland annat Mellanöstern, Asien, Karibien och Europa – syns en minskning. Mest dramatiskt är tappet i Mellanöstern, där andelen kvinnor i nyheterna sjunkit med fem procentenheter sedan 2020.
Nordamerika sticker ut
Ett oväntat undantag är Nordamerika, där kvinnors synlighet i nyhetsmedier har ökat kraftigt – med 13 procentenheter.
– Siffrorna från Nordamerika är nästan ironiska med tanke på den politiska utvecklingen i USA de senaste åren, med anti-woke-retorik och journalister som förlöjligas och portas. I den kontexten är det otroligt glädjande att kvinnors representation i nyhetsmedierna går starkt framåt, kommenterar Josefine Jacobson, internationell utredare på Jämställdhetsmyndigheten.
En möjlig förklaring, menar hon, är att andelen kvinnor inom journalistyrket i regionen ökat till nära hälften, vilket också påverkar vilka källor som används i rapporteringen.
Kvinnor minskar som experter
En av slutsatserna i årets rapport är att kvinnors synlighet som experter i medierna har minskat globalt – från 24 till 23 procent mellan 2020 och 2025.
– Det är visserligen en liten nedgång, men den går i linje med den globala backlash mot genus och jämställdhet som vi ser. Det ska bli intressant att se hur utvecklingen ser ut i Sverige. När undersökningen gjordes förra gången (2020) stod kvinnor för 21 procent av experterna som syntes och hördes i nyhetsmedia, berättar Agneta Söderberg Jacobson.
Behov av långsiktighet
Josefine Jacobson betonar att trots vissa framsteg är helhetsbilden dyster.
– Det har skett en viss positiv utveckling, men vad jämställdhet i nyhetsmedierna innebär är fortfarande oklart för många mediehus och beslutsfattare som tenderar att inte prioritera frågorna, säger Josefine Jacobson.
Hon betonar behovet av ett mer systematiskt och långsiktigt arbete, med tydliga mål och exempelvis krav på könsuppdelad statistik inom medieområdet. Även journalistutbildningarna har en viktig roll, menar hon, genom att förankra jämställdhetsfrågor hos framtidens journalister.
Färre länder deltar
Maria Edström, forskare vid JMG på Göteborgs universitet och tidigare ledare för den svenska delen av GMMP, ser en oroande trend i årets undersökning: att färre länder deltog i studien.
– Att bara drygt 90 länder deltog i år är oroande ur ett demokratisynpunkt. Inte sedan 2005 har deltagandet varit så lågt, och vi får därmed en mer begränsad bild av vem som kommer till tals i nyheterna, säger Edström.
De svenska siffrorna är ännu inte klara, men kommer att presenteras publiceras den 25 november.