Sveriges Radio & Stampen Media nya partners i Ny Kollega

Programmet Ny Kollega, med mål att främja mångfald i mediebranschen, fortsätter att växa. I år går både Stampen Media och Sveriges Radio in som samarbetspartners och sällar sig till SVT, Schibsted och Bonnier News. Ny Kollega blir därmed ett av Nordens främsta mångfaldsinitiativ under ledning av Medieinstitutet Fojo.

Medieinstitutet Fojo välkomnar Stampen Media och Sveriges Radio som nya samarbetspartners i programmet Ny Kollega – en satsning som syftar till att öka mångfalden i svensk mediebransch genom att hjälpa utländska journalister och svenska akademiker att etablera sig på arbetsmarknaden.

Ny Kollega startade 2021 och erbjuder deltagarna praktik, mentorskap och utbildning. Genom samarbetet med Stampen Media och Sveriges Radio får programmet nu både bredare geografisk räckvidd och fler praktikplatser där deltagarna kan utveckla sina färdigheter.

– Att Sveriges Radio och Stampen Media går in i Ny Kollega är ett viktigt steg för att skapa en mer inkluderande och representativ mediebransch. Vi vet att mångfald berikar journalistiken och stärker förtroendet hos publiken, säger Daniel S. Ogalde, projektledare för Ny Kollega på Medieinstitutet Fojo.

Både Stampen Media och Sveriges Radio ser samarbetet som en del av sitt långsiktiga arbete med kompetensförsörjning och inkludering.

– Mångfald är avgörande för att mediebranschen ska spegla hela samhället, behålla sin relevans och sitt förtroende. Olika perspektiv i medier skapar nyanserad journalistik, säger Anders Norrman, chef för Employer Branding &  Rekrytering på Sveriges Radio.

– Vi tycker att det är ett väldigt bra initiativ kring en oerhört angelägen fråga. Mediebranschen har traditionellt varit dåliga på att tänka utanför ramen i våra rekryteringar. Här utgör Ny Kollega ett spännande alternativ som redan under sina första år har visat sig vara en framgångsrik satsning som kan hjälpa oss att råda bot på detta, säger Bengt Olsson, HR-direktör på Stampen Media.

Nästa omgång av Ny Kollega startar i januari 2026 och rekryteringen är redan i gång. Som ett av Nordens främsta mångfaldsinitiativ genomförs programmet med stöd av flera SVT, Schibsted, Bonnier News, Stampen Media och Sveriges Radio och finansieras delvis av Anderstiftelsen.

Anders Norrman, Sveriges Radio, och Bengt Olsson, Stampen Media.
Mer läsning