Maria Rimpi, HR-chef Svenska Dagbladet och Schibsted News Medias representant i Ny Kollega, berättar mer om varför de har valt att bli en del av satsningen Ny Kollega.
Längre ner berättar Schibsteds ansvarige för mångfald, inkludering och tillhörighet Sumeet Singh Patpatia om företagets insatser för ökad mångfald inom journalistkåren.
Varför har Schibsted valt att gå med i Ny Kollega?
All god journalistik startar med bra journalister, och vi vet att det på den svenska arbetsmarknaden finns kompetens som våra mediebolag både saknar och behöver. Vi går in i Ny Kollega för att inte missa möjligheten att få nya kollegor med andra erfarenheter och perspektiv än dem vi redan har.
Vi tycker också det är angeläget att ge utrikesskolade journalister en möjlighet att komma in på den svenska arbetsmarknaden och tror mycket på idén att åstadkomma detta genom ett samarbete mellan akademi och bransch. Dessutom är Ny Kollega ett smart och proffsigt program som kan uppvisa goda resultat och det gillar vi.
Varför behövs mer mångfald i mediebranschen?
Vårt jobb är att bevaka, granska och skildra vår samtid på ett relevant sätt för våra läsare, tittare och lyssnare. För att vi ska klara av att spegla hela Sverige och vår omvärld, och kunna ge fler perspektiv på det som händer och sker, måste våra redaktioner präglas av en bredd i kompetens och erfarenhet. Mångfald borgar för ett vassare idéarbete, smartare vinklar, mer konstruktiva diskussioner och i slutändan bättre journalistik, som når ut till fler. Och det är faktiskt helt avgörande för att branschen ska överleva.
Vad behöver branschen göra för att bli bättre?
Vi behöver jobba med de här frågorna på alla fronter och mycket mer tillsammans som bransch. Vi måste hitta sätt att nå ut till unga människor i hela Sverige och berätta om medier och journalistik, och få fler att välja den här yrkesbanan. Här har vi mycket att vinna på att samarbeta.
Vi skulle också må bra av att se över hur vi är som arbetsgivare och kollegor. Låter vi verkligen alla röster höras i lika stor utsträckning på redaktionsgolvet? Hur kan vi säkerställa att vi är inkluderande och skapar en känsla av tillhörighet, för olika människor med olika kompetenser och erfarenheter?
Svar från Sumeet Singh Patpatia, ansvarig för mångfald, inkludering och tillhörighet på Schibsted:
Hur arbetar Schibsted med mångfald?
Att arbeta med mångfald är inget sprintlopp, utan ett maraton och vi måste vara beredda på att förändring tar tid. Därför har vi satt en strategisk ambition att bli en mer mogen organisation vad gäller mångfald, inkludering och tillhörighet (DIB) och förankrat denna på högsta nivå i koncernen. Vi arbetar nu med området utifrån ett antal arbetsströmmar – data, rekrytering, kompetens och ledning, produktutveckling och kulturellt perspektiv.
Vi har ett antal pågående initiativ varav en del drivs på koncernnivå, medan många drivs i våra lokala verksamheter.
Eftersom vi anser att korrekt och bra data är grunden för att arbeta rätt med mångfald, inkludering och tillhörighet, har vi ingått ett strategiskt samarbete med Diversity Index, som är ett verktyg som används för att ge företag en 360 graders överblick över mångfalden i organisationen.
I Norge har vi genomfört ett mångkulturellt traineeprogram i våra mediehus och i den första omgången fick 50 procent av traineerna fast anställning. Nu planeras omgång två.
Kompetensmässigt genomgår alla chefer i mediehusen ett ledarprogram, där DIB vävs in som ett centralt tema, just för att höja kompetensen inom området. Dessutom gör vi nu en pilot av ett utbildningsprogram inom ett av våra affärsområden där vi kombinerar DIB och produktutveckling. Vi hoppas kunna rulla ut detta till hela Schibsted i nästa omgång.