Med totalt sexton tidningar på västkusten förser Stampen Media dagligen över 827 000 läsare med lokal journalistik. Nu går de som ett av Sveriges största mediehus med i programmet Ny Kollega med målet att öka mångfalden i svensk mediebransch.
Varför har Stampen Media valt att gå med i Ny Kollega?
– Vi tycker att det är ett väldigt bra initiativ kring en oerhört angelägen fråga. Mediebranschen har traditionellt varit dåliga på att tänka utanför ramen i våra rekryteringar. Här utgör Ny kollega ett spännande alternativ som redan under sina första år har visat sig vara en framgångsrik satsning som kan hjälpa oss att råda bot på detta, säger Bengt Olsson, HR-direktör på Stampen Media.
Varför behövs mer mångfald i mediebranschen?
– Vi ska i vårt redaktionella uppdrag skapa en journalistik som är angelägen för så många som möjligt i samhället. Samtidigt gör vi det med redaktioner som är alldeles för homogena i sin bakgrund och som därför inte representerar dagens Sverige. Att hitta mer mångfald ger oss nya perspektiv, fler infallsvinklar och kommer att bidra till en spänstigare och mer relevant journalistik. Egentligen tror jag att det går att konstatera att det här är en överlevnadsfråga för vår del.
Vad behöver branschen göra för att bli bättre?
– Allt! Jag tror att det här är ett område som många har diskuterat mycket men där få har hittat konstruktiva, konkreta lösningar.