Mångfald handlar om hållbarhet, menar Kersti Forsberg, verksamhetschef på Fojo. Det är mot den bakgrunden som Fojo prioriterar satsningen Ny Kollega.
Varför är satsningar som Ny Kollega viktiga?
– Den svenska journalistkåren måste bli bättre på mångfald både i sin rapportering men också på sina redaktioner. Bristen på just mångfald har länge varit ett problem och den svenska journalistkåren är på många sätt fortsatt homogen, gentemot hur samhället ser ut. Målet är att Fojo ska bidra till mångfald inom journalistkåren i stort och då är Ny Kollega en god möjlighet för att göra just detta.
Vad gör fler perspektiv och mångfald för journalistiken?
– Fler perspektiv behövs för att journalistiken ska fortsätta vara kvalitativ, relevant och hållbar för alla. I en verklighet där vi behöver förstå både vår närhet och vår omvärld är språkkunskaper, kulturell förståelse och nätverk avgörande för att kunna spegla flera perspektiv i rapporteringen.
Vad innebär Fojos engagemang rent praktiskt?
– Fojos engagemang i Ny Kollega är viktigt för vår verksamhet i stort. Det hjälper till att skapa rikare mångfald inom vårt kontaktnät, vilket gör att de som är aktiva inom vår verksamhet har bättre möjlighet att representera det svenska samhället som det ser ut i dag.
Hur passar Ny Kollega in under Fojos nya nyckelterm hållbar journalistik?
– Ny Kollega fokuserar på social hållbarhet genom att skapa arbetsplatser med stark mångfald, rika på perspektiv, vilket leder till hållbara arbetsplatser som producerar relevant journalistik för alla. En sådan produktion bygger en stark läsarskara som upplever materialet som viktigt och därmed ställer sig positiva till att betala för innehållet vilket i sin tur bidrar till ekonomisk hållbarhet inom journalistiken.