Sök

”Mångfald är avgörande för Sveriges Radio”

Anders Norrman, Chef Employer Branding & Rekrytering på Sveriges Radio.

Med uppdraget att leverera oberoende journalistik och kulturupplevelser till publiken, har Sveriges Radio varit en pålitlig nyhetsförmedlare sedan 1925. Under 2025 firar man inte bara hundra år som en av Sveriges viktigaste medieinstitutioner utan går också med i programmet Ny Kollega med målet att öka mångfalden i svensk mediebransch.

Varför har SR valt att gå med i Ny Kollega?

– Vi ser fram emot att samarbeta med Ny Kollega och tror att det kommer bidra positivt på många sätt både för Sveriges Radio och för deltagarna i programmet. Vi hoppas kunna lära oss mycket av deltagarna och de perspektiv som de har med sig. Vår förhoppning är också att deltagarna får lära sig mycket om oss och att de får med sig nya erfarenheter som är värdefulla i deras utveckling, säger Anders Norrman, Chef Employer Branding & Rekrytering på Sveriges Radio.

Sveriges Radios uppdrag beslutas av Riksdagen, och sändningstillståndet från regeringen sätter ramarna för SR:s verksamhet, som bygger på en bred politisk uppfattning att public service är en kollektiv demokratisk nyttighet som gynnar alla medborgare.

– Sveriges Radios vision är att erbjuda fler röster och starkare berättelser som skapar större förståelse. Vi vill vara en inkluderande radio som speglar hela samhället. För att uppnå det arbetar vi på olika sätt med att rekrytera medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter.

Varför behövs mer mångfald i mediebranschen?

– Olika perspektiv är avgörande för att mediebranschen ska spegla hela samhället, behålla sin relevans och sitt förtroende. Det skapar en mer nyanserad journalistik. På Sveriges Radio strävar vi efter att erbjuda ett brett och varierat innehåll med många ämnen, infallsvinklar och berättelser. För att lyckas med det behöver vi medarbetare som representerar hela Sverige. 

Vad behöver branschen göra för att bli bättre?

– Det finns mycket att göra! För att bli bättre behöver mediebranschen aktivt jobba med kompetensfrågan och rekrytera medarbetare med olika bakgrund, kompetens och erfarenhet. Vi behöver också ha inkluderande arbetsmiljöer där man känner sig välkommen, mår bra och utvecklas. Att jobba med mångfald och inkluderingsfrågor på ett systematiskt sätt är otroligt viktigt.