Sök

”Mångfald ger bättre journalistik”

Daniel S Ogalde är projektledare för Fojos satsning Ny Kollega.

Ny Kollegaär ett program som vänder sig till journalister med arbetslivserfarenhet eller mediestudier utanför Sverige. Målet är att öka perspektiven inom svensk journalistik genom att bidra med kompetens från hela världen. Daniel S. Ogalde var med och startade upp Ny Kollega och projektleder programmet för Fojo.

upp Ny Kollega och projektleder programmet för Fojo.

Sedan starten har intresset för Ny Kollega varit stort både från mediebranschen och deltagande journalister. På kort tid har programmet etablerat sig som ett självklart alternativ för journalister som vill bli verksamma i Sverige.

– Det känns helt fantastiskt att vi har så många sökande men även ett stort intresse från branschen, säger Daniel S. Ogalde.

Även för svenska medieaktörer som söker nya perspektiv och unik kompetens, är Ny Kollega ett lockande koncept. Med i programmet är SVT, Bonnier News och Schibsted. 

-Att vi har med oss några av Sveriges största mediehus ger inte bara Ny Kollega legitimitet utan våra deltagare konkreta möjligheter att komma in i svensk mediebransch. Det är även en källa till kunskap och insikter för sektorn i stort.

Mångfald skapar hållbar journalistik

De senaste åren har debatten kring bristande perspektiv vuxit sig allt starkare inom den svenska journalistkåren. I synnerhet i relation till olika omvärldshändelser som ställt just bristen på mångfald och jämlikhet på sin spets.

– Journalistik är en avgörande del av en demokrati. Vi behöver både en journalistik som täcker allt från lokala till internationella nyheter men som framför allt förstår och kan spegla kontexter såsom landsbygd, storstad och förorter på ett nyanserat sätt. Att investera i mångfald är ett första steg i den riktningen, säger Daniel S. Ogalde.

Många mätbara resultat

Ny Kollega arrangerades för första gången hösten 2021 och sedan starten har ett trettiotal journalister deltagit i programmet.

-I den senaste upplagan av programmet erbjöds alla de som avslutade programmet, någon form av anställning efter sin praktik vilket är otroligt glädjande.

Men resultaten har märkts inom flera områden inte minst då programmet kontinuerligt utvärderas.

-I och med att vi inte bara följer våra deltagare under programmets gång utan även när de tagit sig ut i yrkeslivet ser vi att de bidrar med nyanserade perspektiv och värdefulla kontakter på sina redaktioner. Det leder i sin tur till att mediehus når nya målgrupper och får högre förtroende bland minoritetsgrupper och att vi som mediekonsumenter får ta del av kvalitativt innehåll.

Viktiga lärdomar för branschen

Ny Kollega ger också en inblick i vilka utmaningar och möjligheter som finns i mediebranschen när det kommer till mångfald.

-Det är viktigt att vara ödmjuk inför att mångfald och inkludering kan vara komplicerade processer men det är en nödvändig utveckling för svensk media att kunna spegla samhället man verkar i på ett nyanserat sätt. I slutändan är det en förtroendefråga som får sociala och ekonomiska effekter för vårt demokratiska samhälle.

Klart!

Du kommer att få våra nyhetsbrev i din inkorg. Du kan när som helst säga upp din prenumeration genom att klicka på länken längst ner i senaste nyhetsbrevet.