Zoom för kursledare

Inte bara Zoom – utan även andra tips som kan vara bra att ha med sig när man ska leda kurs online

Är det första gången du ska hålla i en kurs online? Är du en erfaren kursledare, men är ändå lite orolig för hur det ska bli nu när du inte kan samla alla deltagare i en föreläsningssal?

Lugn – har finns massor av bra tips. Men allra först vill vi att du ägnar en halvtimme åt att lyssna på Mattias Karlsson Sjöberg från Moderskeppet. Han har satt ihop en superbra kostnadsfri introduktion till hur man lyckas med distansundervisning. Titta på alla 11 avsnitten (29 minuter totalt) – det är så värt.

“Det största problemet med distansundervisning är att det inte går någon buss dit.”

Många av dina kursdeltagare har liten eller ingen erfarenhet av distansmöten generellt och av Zoom specifikt. Räkna därför med att det kommer uppstå en del tekniska problem den första dagen. Tänk på att ta höjd för det när du planerar. Några saker du kan göra för att underlätta för alla:

      1. Påminn alla deltagare att ladda ner Zoom-appen i god tid innan och testa den.
      2. Påminn alla deltagare att läsa igenom grunderna på vår Zoom-sida.
      3. Starta mötet en kvart innan lektionen ska börja så att det finns tid för folk att få rätt på uppkoppling, ljud och ljus.

För din egen del finns det några förberedelser som kan vara bra:

      • STÄDA
        Om du ska dela din skärm och visa saker – stäng alla fönster som inte behövs och rensa ditt skrivbord. Det är ingen som vill se inkorgen i din mejl eller femtiotolv bilder på dina hundar.
      • LÄNKA
        Om du vill visa längre filmklipp kan det vara en bra idé att skicka ut länkarna i förväg så att folk kan titta på sina egna datorer. Det blir bättre kvalitet och slösar inte så mycket bandbredd jämfört med om du skulle streama allt via din skärm.
      • HÄLSA
        Hälsa alltid personligen på alla som kommer in i Zoomrummet. Det blir mycket trevligare och personligare då jämfört med “Hej alla!” eftersom alla som är med känner sig sedda och personligen välkomna direkt.

10 MINUTER

Längre än så ska du inte prata.

Glöm alla 45-minutersföreläsningar eller timslånga genomgångar. I det digitala rummet kommer du att tappa alla dina deltagare om du inte skiftar tempo efter typ tio minuter – lite som att man måste stoppa in mellanrubriker i långa texter för att folk ska orka läsa. Men det innebär inte att du måste lära dig spruta eld eller stå på händer för att hålla deltagarna vakna, det räcker med små förändringar för att skapa dynamik.

Exempel:

09.00-09.10 > “Hej och välkomna, hoppas att ni alla har sovit gott. Idag har jag tänkt att du ska få lära dig…”
09.10-09.20 > Ställ frågan: “Vad lärde du dig igår som du minns mest av?” Låt alla säga en sak.
09.20-09.30 > Föreläs/undervisa med dig i fokus
09.30-09.32 > Visa klipp/skärminspelning
09.32-09.40 > Föreläs/undervisa med dig i fokus
09.40-09.50 > Ställ en fråga
09.50-10.00 > Föreläs/undervisa med dig i fokus
10.00-10.20 > Ge deltagarna en konkret uppgift. Dela in dem i smågrupper. Vandra mellan rummen för att delta i diskussionen
10.20-10.30 > Samla alla i huvudrummet igen. Kolla om diskussionerna har varit bra.
10.30-10.45 > Paus/bensträckare
10.45-10.55 > Samla all, udervisa/föreläs

Det går naturligtvis att lägga upp det här precis hur man vill, med en hel förmiddag utan grupper men där man bryter undervisningen på en massa andra små sätt. Poängen är att variera sig och att se till så att man är noggrant förberedd.

Tänk på att en föreläsning online ofta går fortare än vad den hade gjort live.

Länkar

Om du vill gräva lite djupare i distansutbildningar

10 tips for a successful online meeting or workshop

Alan Atkisson har kört workshops online sedan 90-talet. Han vet vad han snackar om.

The good, the bad and the ugly of distance education

Charlotta Hilli på Åbo Akademi har bloggat om att undervisa på distans

Webinar: effektiv kursdesign med ABC-metoden

Nätverket för IT i högre utbildning visar hur man använder en hands-on, effektiv och kreativ planeringsmetod för design av kurser i blended format.

Skapa mer mingel på digitala mötesplatser

LNU:s egen expert Alastair Creelman tipsar om hur man får den där nära-känslan även om man är långt borta

Zoombombad

Creelman fortsätter med sina tips: detta handlar om hur man gör när man blir Zoombombad, dvs när oönskade personer tar sig in i ditt möte (händer främst stora öppna webinarier, men kan vara bra att ha koll på).

Oviktigt

Men lite humor måste man få ha med också

7 smarta verktyg

Skapa ett komplett klassrum

De här digitala verktygen är kostnadsfria (eller har åtminstone en gratisversion) och kan användas som komplement till Zoom. Tänk bara på att inte introducera eller använda för många verktyg i samma lektion eller möte eftersom det blir förvirrande för deltagarna. Alla verktygen kräver någon form av inloggning och förberedelse av den som skapar, och ibland krävs det även inloggning av övriga deltagare. Testa detta innan lektionen. Om det finns tid och möjlighet är det bra att låta deltagarna logga in och testa verktyget innan lektionen.

Mentimeter

En fantastisk verktygslåda för konferenser där du kan skapa omröstning, live-feedback och livekommentarer från alla. Deltagarna använder sin egen dator eller telefon till att gå in på menti.com, anger en kod de fått av dig och sen svarar. Ingen inloggning krävs för deltagarna (bara för dig som skapar).

Padlet

Onlineversion av en whiteboard där alla kan slänga upp post-it-liknande rutor, lägga till presentationer och bilder och kommentera varandras stickers. Bra för samarbeten och deltagarna behöver inte logga in eller skapa konton om de får en färdig länk av dig.

Mindmeister

Bra verktyg om man vill låta deltagarna skapa mindmaps. Väldigt intuitivt. Om du har en flerdagarsutbildning kan det vara ett kreativt sätt att låta deltagarna arbeta på egen hand och sen kan du be dem skicka in sina mindmap och presentera dem.

Miro

Ett mångsidigt verktyg med många funktioner relaterade till en agil arbetsmetod. Format för retrospekt, user-stories, kanban och road maps. Mest användbart om man jobbar över en längre period tillsammans, exempelvis för projektplanering eller terminskurser.

Facebookgrupper

Om du har en kurs där du behöver dela filer och behöver ett diskussionsforum, kan en Facebookgrupp vara smidig. Kom bara ihåg att se till så att det är en stängd eller hemlig grupp så att inte obehöriga kommer in. Och eftersom alla finns på Facebook redan så är det ett bra sätt att hålla kontakt även efter kursen.

Slack

Ett utmärkt chat-verktyg där konversationerna sorteras i trådar. Olika kanaler gör att man kan ha multipla diskussioner igång inom olika ämnen och med olika grupper (teams). Kräver inloggning för alla.

Trello

Klassisk anslagstavla med to-do-listor som kan anpassas för alla möjliga situationer. Varje uppgift kan kommenteras av andra och ordnas i olika kategorier med drag-n-drop. Slack och Trello används ofta tillsammans av utvecklingsgrupper. Kräver inloggning.

Zoom Hacks

Små detaljer som kan göra saker enklare

DIREKTLÄNKAR

Om man vill skapa en direktlänk till att delta via webbrowser, skriv https://lnu-se.zoom.us/wc/join/rumsnummer. Det fungerar också om ni har en desktop klient öppen och vill ansluta till ert eget möte med en webbklient för att testa och dema (kamera går dock inte att dela på båda applikationer samtidigt)

TVÅ SKÄRMAR = TVÅ STRÖMMAR

Den som har två skärmar kan ställa in sin Zoom så att den visar två strömmar. Bra om man delar sin skärm så kan man se deltagarna på den ena och det man delar eller någon annan delar på den andra skärmen. Kräver att man har valt extended monitor för sin dator. Inställningen finns under Settings: General – Use Dual monitors. (kan ligga ngn annanstans också om ni inte har nyaste versionen av klienten – skaffa den)

SKAPA BREAKOUT ROOMS I FÖRVÄG

Det finns s.k. pre-assigned breakout rooms. Det innebär att man innan mötet startar kan göra det antal breakout rooms man vill ha och också namnge dessa (sars, corona, mässling eller ngt). Använder man sedan breakout rooms har man två val, dels använda de pre-assigned och namngivna dels ordinarie valet. Man kan också lägga till sina användare i förväg med e-post men då behöver det stämma överens med deras e-post när de loggar in i zoom.

ANVÄND PADDAN SOM KONTROL

Om man gillar och tror på direkt feedback så loggar man in på sitt eget möte med sin mobil eller platta och använder den som ‘kontrollmonitor’. Man ser ju direkt på den vad ens deltagare ser när man delar skärm etc.

CO-HOSTS TILL GRUPPRUM

När man gör grupprum i sitt möte (breakout rooms) så kan co-hosts flytta sig själva mellan rummen. Det kan vara användbart om man är flera som ska ‘gå runt’ och hjälpa deltagarna men man kan ju också välja att göra alla (en i taget än så länge) till co-host så att de själva får välja till vilket rum de vill gå. Det blir självorganiserande på så vis.

INSPELNING OCH GDPR

Be de som inte vill vara med i inspelningen att slå av video och ljud. Tänk på att inte läsa upp namn om ni läser frågor i chatten och dölj de som inte har video, antingen genom att klicka på en deltagare utan videobild eller under settings – video – hide non video participants innan ni spelar in.

DELA MERA

När man väljer share screen i Zoom finns utöver screen och applikationer också möjligheten att dela sin iphone/ipad om man är på samma trådlösa nät. Under Advanced kan man också hitta några användbara delningsmöjligheter: Delar av skärm (om man har en sådan där jätteskärm exvis), dela enbart ljud (meditativt) och en andra kamera (dokumentkamera kanske).

DÖP DIG TILL DET DU ÄR

Använd rename-möjligheten för att visa vem du är, vilken samtalsgrupp du vill tillhöra i gruppdiskussionen eller något annat roligt/nyttigt i ert nästa ‘debattarium’. Inställningen hittar du under Tre prickar i videorutan, exempel ‘Kaffee, Lars’, ‘Introvert, Markus’, ‘Grupp 8, Åsa’, etc. Kan tillföra en intressant kontextualitet och låter dig lättare tilldela individer i grupper i manuella Breakouts då de blir försorterade.