Så fixar du föreläsningar
och möten online

Några tips och tricks för Fojos
personal, kursledare och kursdeltagare

För alla

Generella tips och regler som alla bör läsa och förstå.
HÄR FINNS ÄVEN VIKTIG INFORMATION OM SÄKERHET.

Speciellt för dig som jobbar på Fojo

Information om hur vi bäst jobbar tillsammans

Speciellt för dig som är kursledare

Specifika tips och länkar för dig som ska leda en kurs

Speciellt för dig som är kursdeltagare

Bra saker att veta när du ska vara med på en onlinekurs

Zoom och säkerheten

Det har förekommit många diskussioner den senaste tiden om lämpligheten att använda Zoom eftersom tjänsten dels  påstås vara osäker och lätt att hacka och dels att företaget säljer personlig information till andra aktörer.

Vi följer naturligtvis situationen men kan redan nu klargöra några punkter.

  • Fojo är en del av Linnéuniversitetet. Alla nordiska universitet har tillgång till Zoom via det nordiska universitetsnätverket Nordunet. Det innebär bland annat att Zoomklienten körs mot Nordunets servrar som står i Stockholm och inte mot Zooms servrar i USA.
  • Det innebär också att all trafik till och från servrarna är krypterad.
  • Det innebär också att tjänsten följer GDPR-riktlinjerna.

Fler detaljer finns att läsa både hos Sunet och Nordunet.

Zoom-bombning och hacking

Det största problemet som förekommit globalt de senaste två veckorna är så kallad Zoom-bombning, alltså att obehöriga har anslutit till möten och börjat göra oväsen eller sprida olämpligt material. Sådana situationer kan enkelt undvikas genom några grundläggande inställningar:

  • Dela inte ditt mötes-ID öppet på sociala medier
  • Lösenordsskydda mötet
  • Använd funktionen Waiting room
  • Tillåt endast autentiserade användare att ansluta
  • Stäng mötet när alla som ska vara med har anslutit

För övrigt gäller sedvanligt säkerhetstänk, till exempel att inte klicka på länkar i chatten som du inte vet vart de går och vem som har skrivit dem. Och tänk även på att inte dela din skärm eller göra skärmdumpar till Facebook om du har känslig information uppe.

 

Gänget bakom Zoom har själva samlat ihop en massa material för folk som är nya på det här med onlinemöten. Här nedan finns några tips som vi tycker är relevanta för personer som är en del av vår verksamhet:

Några generella tips som gäller alla som ska vara med på videomöten

Kom i tid, stäng av ditt ljud och räck upp handen

När vi flyttar våra möten från live till den digitala världen, gör vi även en förändring i hur vi uppfattar tid och rum. Och detta är lika viktigt för alla att förstå. En minut i ett digitalt möte uppfattas som mycket längre än live och därför är det superviktigt att du kommer i god tid till ditt möte och om du ska hålla någon form av anförande är det viktigt att du håller den tidsram som du har fått.

Tänk också på att stänga av ljudet på din mikrofon när du inte är med i diskussionen så att inte mötet störs av onödiga bakgrundsljud (ingen vill höra din hund skälla.) Ett smart tips är att om du är mutad så kan du tillfället slå på din mikrofon genom att trycka och hålla ner din mellanslagstangent.

Om du är med i ett möte med många deltagare är det superviktigt att du använder signalsymboler - du hittar dem i menyn som dyker upp när du klickar på "Participants" ("Manage Participants" om det är ditt möte). Använd räck-upp-hand-symbolen om du vill säga något och vänta på att få ordet (handen finns under "more"-knappen").

Upp med datorn och släpp fram ljuset

En bra grej är att sitta så att du har bra ljus framifrån. Sitt aldrig framför ett fönster där dagsljus kommer in bakom dig. Då kommer du inte synas alls. På de två bilderna här intill sitter personen på exakt samma plats men är vänd åt olika håll. En extra lampa som belyser ansiktet rakt framifrån kan hjälpa om du inte har tillgång till dagsljus.

>> Det här är ett rätt roligt klipp som illustrerar vikten av ljus: "Don't be a Zoom vampire".

Försök även höja upp din dator så att kameran inte filmar dig underifrån (dina näsborrar är inte så snygga i bild). Några böcker under din laptop kan göra underverk

Så får du ljudet att funka

Ett av de vanligaste problemen när man är ny på Zoom är att man inte får ljudet att funka. Börja med att kolla så att du har valt rätt källa genom att trycka på pilen bredvid mikrofonsymbolen i nedre vänstra hörnet. Där kan du under Microphone oftast välja mellan "Same as system", "Built in Microphone" eller något annat om du har det inkopplat (ex hörlurar).

Om du har valt rätt där men det ändå inte funkar, är nästa steg att kontrollera datorns ljudinställningar. Hur detta görs är olika beroende på operativsystem.

Sista grejen som kan hjälpa är att kolla om du har Skype eller Skype for Business igång. Det är nämligen rätt vanligt att Skype "snor" ljudet från alla andra program. Testa att stänga av Skype och starta om Zoom så kan det funka.

Bra guider på Zoom-sajten

Zoom.us, som är den officiella sajten för den programvara vi använder, har jättebra guider för allting.