
 

               

Förslag: 

Ett svenskt kunskapscenter för att  
hantera felaktigheter på internet 
 

"Fake news is like poison that is injected in 
small doses. It undermines the very 
fundamentals of a democratic society. So 
how do we stop it? ... A more viable 
alternative seems to be independent fact-
checking organisations to fight the problem. 
But maybe the most durable solution is to 
educate people how to pick up and 
understand what is fake.”  — Curaçao's 
former Minister of Economic Affairs Alex 
David Rosaria, writing for the Curaçao 
Chronicle 

 

Introduktion 
Denna rapport analyserar hur felaktigheter sprids på internet och journalistikens faktiska 
och potentiella roll i denna process. Rapporten utmynnar i ett förslag på ett svenskt center 
som: 

• följer och redovisar forskning och utveckling av metoder, verktyg och modeller för 
faktagranskning och hantering av felaktigheter på internet i Sverige och internationellt 

• för dialog med myndigheter, organisationer och mediebransch 
• stödjer enskilda mediers initiativ för att bedriva faktakoll 
• arrangerar utbildningar för medieaktörer  
• utvecklar och förfinar metoder, verktyg och modeller för att hantera felaktigheter på 

internet 
• belyser kopplingen mellan de organiserade felaktigheterna och virala hat och 

hotkampanjer 
• arrangerar evenemang/debatter kring faktakoll och felaktigheter på internet   

Centret är tänkt att sättas upp i samband med valet 2018 och att därefter bli en långsiktig 
resurs för svenska aktörer. 

Rapporten är skriven av journalisten Jack Werner och Medieinstitutet Fojos utvecklingschef 
Lars Tallert. 

  



 

                

2 

Analys 
Felaktigheterna vandrar parallellt med journalistiken, sedan den uppfanns som profession 
såväl som sedan den tog sig ut på internet. Men i och med nätrevolutionen har en central 
omständighet förändrats i vår informationskonsumtion, som bidragit till att felaktigheterna 
fått mångdubbelt förstorad spridning: det är inte längre bara journalister som kan publicera 
sig, utan alla med tillgång till internet.  

I den här rapporten skriver vi inte om fejknyheter, även om det är sådana vi beskriver. 
Begreppet som varit på allas läppar sedan sommaren 2016 har urvattnats till 
oigenkännlighet och beskriver idag snarast bara en förolämpning som man kastar på någon 
vars världsbild skiljer sig från den egna. Istället talar vi om felaktigheter som 
paraplybegrepp, och specificerar oss vid behov med hjälp av beprövade termer: bluffar, 
propaganda, myter, rykten, lögner och missuppfattningar. Det gör vi eftersom vi bedömer 
att det inte är breda penseldrag och mytologiska berättelser om journalistiken som 
fackelbärare mot mörkrets krafter vi bör bidra med, utan en konkret och tydlig beskrivning 
av hur felaktigheter av olika slag uppstår och får spridning i vår nuvarande 
informationsmiljö. I den beskrivningen ingår tyvärr journalistiken inte bara som 
renhållningsaktör och vaktmästare, utan också – som en följd av branschens utsatthet – som 
del av problemets rot. När journalistiken och dess konsumenter tog sig ut på nätet var det 
nämligen stökigt från allra första början.  

En kort historieskrivning 
När Tim Berners-Lee i oktober 1990 myntade begreppet World Wide Web för att beskriva 
det första enkla systemet för att länka till och mellan saker på internet hade de första 
nyhetstjänsterna redan tassat ut på dess primitiva föregångare. Nätverken, som då var 
förbehållna sådana med tillgång till de dyra maskinerna och tid och energi nog att lära sig 
manövrera på dem, tillät föga mer än texter men öppnade ändå för att såväl redaktioner 
som privatpersoner skulle kunna få sina nyheter levererade ända in i hemmet. Arpanet 
brukar ofta omnämnas som förebild för internet, men vad gäller nyhetsbranschen var text-
teven en viktigare förebild. Under det tidiga 70-talet uppfinner BBC teletext, text-tv, och 
med sina nya annonser, nyhetstjänster, shoppingmöjligheter, auktioner och till och med 
små välj-ditt-eget-äventyr-spel var det och dess lite mer avancerade lillebror Videotex en 
föregångare. Den nu nedlagda franska versionen, Minitel, hade så sent som i februari 2009 
över tio miljoner uppkopplingar i månaden.  

1981 rapporterar tevestationen KRON San Francisco om nyheten nätverksdistribuerad 
journalistik, och sänder hemifrån en herre som slår sig ner framför sin hemdator för att få 
det senaste numret av San Fransisco Examiner tillskickat sig i elektronisk form. Herren slår 
ett nummer, kopplas upp till ett nätverk och kopplar in datorn i telefonlinjen varpå rader 
av text dyker upp på hans skärm. Åtta tidningar i landet rapporteras vara del av nätverket, 
och de närmsta veckorna ska ytterligare tre ansluta sig. ”Detta är ett experiment”, säger 
David Cole på San Fransisco Examiner. ”Vi gör det inte för att tjäna pengar. Vi kommer nog 
inte förlora mycket på det, men inte tjäna så mycket heller.” Reportern berättar att 
ingenjörer förutspår att en dag ska komma då vi får alla våra dagstidningar och magasin via 
hemdatorerna. Men än är den dagen långt bort. ”Så för ögonblicket behöver den här killen 
inte oroa sig för att förlora jobbet”, säger reportern avslutningsvis muntert medan vi ser 
bilden av en tidningsförsäljare på stan.  

Det dröjer mycket riktigt innan nätet blir så tillgängligt att medierna börjar notera att 
deras pappersprodukter inte står sig i konkurrensen. Än så länge är datorer dyra och stora, 
nyhetstjänsterna små och nördiga, och publiken mestadels amerikanska akademiker i 
medelklassen. 1987 lanserar tidningen Middlesex News i Boston, som idag bytt namn till The 
MetroWest Daily News, en BBS-tjänst vid namn ”Fred the Computer” genom vilken 



 

                

3 

prenumeranter kan läsa nyheter och skicka egna pressmeddelanden och brev till 
redaktörerna. Universitetet MIT:s tidning The Tech började 1993 publicera sina upplagor på 
nätet via webben, och blev därmed – åtminstone enligt sin egen historieskrivning – först i 
världen med det. Samma år registrerade video-DJ:n Adam Curry den då lediga domänen 
MTV.com, för att sedan stämmas av MTV som då insett att domänen troligen var värd att 
ha. 

När internet-leverantören America Online började erbjuda sina kunder nättjänsten Usenet 
strömmar nybörjare till. De som då redan är veteraner insåg att vågen av nya användare 
inte skulle mattas av den här gången, och september 1993 börjar kallas den oändliga 
septembermånaden. Året efter, 1994, hade antalet webbsidor gått från runt 600 till över 10 
000. The Economist, Wired, brittiska The Telegraph och slutligen även de svenska 
mediernas första representant – Aftonbladets kultursidor – klev då in på internet. 

1990-talet innebär en epok av explosiv tillväxt för internet som vi varken har tid eller plats 
att gå in på här och nu, men den slutar i och med att terrorattentaten i New York den 11 
september 2001 äger rum. ”9/11 förändrade internet och sättet vi söker och efterfrågar 
information på”, skrev journalisten Janet Johnson på tioårsdagen av attacken. ”Människor 
berättade själva om vad de såg på hemsidor som vi i dag skulle kalla bloggar. Journalister 
hittade dessa berättelser och kunde på så vis få tag på ögonvittnen att intervjua. 
Medborgare, inte journalister, blev våra informationskällor vid sidan av de traditionella 
medierna.” När telefonnäten dök av tyngden av all aktivitet insåg redaktionerna att det var 
via nätmedierna den nästa stora nyhetshändelsen skulle konsumeras och att de behövde 
förbereda sig bättre inför nästa gång.  

CNN reagerade snabbt, under pågående nyhetshändelse, med att minska storleken på de 
datapaket de levererade – färre bilder, kortare texter, men å andra sidan data i en mängd 
som nätverken kunde hantera. Den senaste stora nyhetshändelse som hade kunnat bli ett 
genombrott för de svenska medierna på internet var Estoniakatastrofen 1994. Men det var 
nog få som sökte sig till Aftonbladets kultursidor då. 

Felaktigheterna från början 
Många har argumenterat för att sociala medier och internet har förstört alltihopa: 
försämrat vår källkritik, gjort oss mer polariserade och skapat filterbubblor. Det är inte 
första gången en informationsteknisk innovation resulterat i liknande våndor.  

”Under 1800-talet blev tidningspressarna billigare och bättre, vilket gav partiska tidningar 
en dramatiskt utökad räckvidd. Många har argumenterat för att detta avsevärt försämrade 
pressens funktion som granskare av makten. På 1900-talet, när radion och därefter 
televisionen tog över, oroade sig debattörer för att dessa nya plattformar skulle försämra 
kvaliteten i den politiska debatten till förmån för korta klipp och underlätta för 
karismatiska ledare som ”gick genom rutan” istället för de som var bäst lämpade att leda, 
och koncentrera makten hos ett par stora företag”, noterade Hunt Allcott och Matthew 
Gentzkow i deras tongivande undersökning ”Social Media and Fake News in the 2016 
Election”. Och oroliga är vi alltså ännu. 

Redan i början av deras resa ut på internet fick medierna tampas med felaktigheter, 
avsiktliga eller ej. Fortfarande publicerade även de redaktioner som hade tagit klivet ut på 
nätet framför allt artiklar som hade skrivits för mediernas pappers-, teve- eller 
radioprodukter, det vill säga inte innehåll som skapats specifikt för internet, men när 
mediernas omvärld upptäckte att journalistikens kännetecken var enkla att kopiera, imitera 
och parodiera var det bara en tidsfråga tills det blev vanligt med innehåll som gjorts 
speciellt för internet.  

1994 cirkulerade en nyhetstext på webben som påstods komma från AP, där det uppgavs att 
Microsoft skulle ha köpt den katolska kyrkan. Nyheten kom i en tid då företaget Microsoft 



 

                

4 

hade så stora ambitioner att det tycktes vilja bli synonymt med IT-teknologin och den 
spelade på oron över monopolism. Påhittad var den dock naturligtvis. ”Programvarujätten 
Microsoft har de senaste dagarna haft visst besvär med att dementera påståendet om att 
koncernen överväger att köpa katolska kyrkan”, skrev TT i december 1994 och fortsatte: 
”Jo, du läste rätt. Det stod nämligen i tidningen och då måste det ju vara sant. Visserligen 
var det en elektronisk tidning på det omsusade datornätverket Internet, men i alla fall.” 
Det var den första av en lång rad felaktiga nyheter, vare sig de kom från en traditionell 
redaktion eller från ett busfrö med för mycket fritid.  

9/11 innebar, förutom en boom för nyheter på internet, ett startskott för den stora 
spridningen av felaktigheter och myter på nätet. Redan samma dag publicerade 
amerikanska medier en bild som påstods vara tagen på taket av World Trade Centers ena 
torn, där man ser en man i täckjacka beundra utsikten – utan att upptäcka det 
passagerarflygplan som var bara några sekunder från att slå in i byggnaden. Bilden sades ha 
hittats i en kamera i rasmassorna, men var en manipulation. De många konspirationsteorier 
som uppstått i terrorattentatets kölvatten kan knappast ha undgått någon och många av 
dem blåses upp av aktörer med ett intresse för att hålla västländernas befolkning förvirrade 
inför vad som är sant och vad som är falskt. Dessa rykten och felaktigheter har 
tillbakavisats sedan dag ett, men ofta som en sorts kuriosa eller tokigheter, där 
sensationsvärdet i publiceringen har varit hur konstiga dessa trosuppfattningar varit varför 
de därmed exponerats stort. En av myterna pånyttföddes under den amerikanska 
presidentvalskampanjen 2016, då Donald Trump gång på gång tog upp och vidhöll att han 
hade sett nyhetsinslag om amerikanska araber i New Jersey som hurrade över attacken. Det 
finns inga bevis för att ett sådant inslag någonsin sänts, men påståendet fungerade bra för 
att skapa klyftor mellan samhällsgrupper. Om det var sant eller inte var av underordnad 
betydelse.  

Att det är lätt att lura människor genom att på nätet helt enkelt sminka upp sig till att se 
seriös ut eller låta som nyheterna brukar var alltså redan känt när millennieskiftet kommit 
och gått, men det var först 2003 som det kulminerade i och med att CNN Fake News 
Generator dök upp. Hösten 2002 byggdes den av två 16-åringar, och den tillät vem som 
helst att skriva och publicera texter som såg ut att komma från CNN:s hemsida. Med en 
adressruta som tack vare lite slugt trixande såg ut att tillhöra CNN (likadan logotyp, 
ramverk med nyhetskategorier och till och med reklambanners) var det hela en tickande 
bomb. Våren 2003 hade sajten två miljoner besök per dag, och bluffnyheter om att 
musikern Dave Matthews skulle ha dött av en drogöverdos och att de populära syskonen 
Mary-Kate och Ashley Olsen skulle börja på ett särskilt universitet i USA lurade såväl vanligt 
folk som professionella redaktioner. Det slutade med att CNN hotade med att stämma 
tonåringarna om de inte plockade ner hemsidan. Istället för att utbilda sina läsare och 
tittare i hur man känner igen vad som verkligen är CNN:s och andra mediers autentiska 
hemsidor valde man att slå ner på kopian. 

Ett sista fall värt att nämna för att få en förståelse för hur snabba bluffarna var på att 
anpassa sig till internet och hur långsam journalistiken var med att producera en hållbar 
respons, är sajten MartinLutherKing.org. Den registrerades och byggdes år 1999 av 
dåvarande och före detta medlemmar i Ku Klux Klan och beskrevs som en källa till 
vederhäftig information om medborgarrättskämpen, till nytta för såväl lärare som elever. 
Vit makt-aktivisterna bakom sajten hade uppenbarligen upptäckt en ny populär mekanism i 
skolarbetet: elever som fått i uppgift att skriva en uppsats om en historisk kändis, till 
exempel Martin Luther King, började att söka information på internet. Med hjälp av smart 
länkarbete såg man till att sajten MartinLutherKing.org hamnade långt upp bland 
sökresultaten, och nådde därmed oräkneliga ungdomar. Man kan leka med tanken hur 
mycket desinformation som hade förhindrats om journalistiken istället arbetat med 
strategin att bli först bland Googles sökresultat. 



 

                

5 

Med åren har journalister blivit något bättre på att misstänka felaktigheter på internet, 
men trots det ser vi dagligen hur manipulatörer lurar journalister. Ett exempel: Kring 
nyåret 2013-2014 samlades ett gäng skämtare i en tråd på forumet Flashback för att lura 
tidningar genom att skicka dem manipulerade mejl med fejkade avsändare.  

Resultatet var talande och dramatiskt: en rad olika lokaltidningar skrev att SR-
välgörenhetsproduktionen Musikhjälpen skulle äga rum i just deras städer, tills SR själva 
tvingades skicka ett pressmeddelande om att beslutet om var Musikhjälpen skulle förläggas 
ännu inte var fattat. Två lokaltidningar skrev att Lars Winnerbäck skulle ha konsert i deras 
närområde. En annan snappade upp ett pressmeddelande där polisen varnade för 
internetdrogen ”kanintjack” och GT skrev att en serie godispåsar på Coop av misstag 
preparerats med chili.  

Allt baserades på fejkade mejl, skickade av skojarna på Flashback. Alla dessa stories hade 
spruckit om journalisterna  med ett telefonsamtal dubbelkollat de påstådda avsändarna.  

Journalistikens nya ekonomiska konkurrenter – och parasiter 
Vad gäller datainsamling är medieföretagen tvåa på bollen. De plötsligt gigantiska sociala 
medieföretagen, med Facebook i spetsen, har blivit den medelålders svenskens vardagsrum 
på internet. Det finns nu en och samma plattform där möjlighet erbjuds att såväl läsa 
tidningen och skvallra om grannen som att läsa en bok eller gå på loppis. Facebook har 
därmed bestulit medieföretagen på någonting så värdefullt som deras användares tid och 
uppmärksamhet. Och där användarna finns, dit går också näringsverksamheten. Det är idag 
både lätt och förhållandevis billigt att genom Facebooks annonseringsverktyg nå 
hundratusentals personer med ett allmänt hållet budskap, eller ett par hundra människor 
med ett extremt målgruppsmedvetet budskap, vilket utnyttjas av såväl annonserande 
företag som politiker i valtider. Och det är inte längre nödvändigt att köpa en annons i 
tidningens köpes- och säljes-spalt, eller ens på sajter som Blocket, då samma 
annonsmöjligheter med samma målgrupp finns i en Facebookgrupp nära dig. Inte heller de 
lokala annonsörerna har längre någon egentlig anledning, förutom möjligen lojalitet med 
sin lokaltidning eller en lite till åren kommen målgrupp, att använda något annat än Google 
för sin marknadsföring. Den som vill hitta en plats att äta på, en resa till solen eller 
hålltiderna för sin pendling kan finna allt det och mer på Google, och vill man hamna i topp 
bland resultatet är det möjligt mot en facil summa pengar.  

Inte ens den summa pengar medieföretagen kan tjäna på annonsvisningar kan de helt räkna 
med. I dokumentärfilmen ” Page One: Inside the New York Times”, om New York Times 
anpassning till en ny tid, finns en scen där journalistikonen David Carr deltar i en 
paneldiskussion med en redaktör för en ny aggregerande nyhetssajt, som åker snålskjuts på 
medieföretagens arbete och skriver om deras artiklar i kortare, mer lättsmält form. 
Redaktören utmålar sig och sin sajt som framtiden, men när David Carr visar en utskrift från 
hans sajt där Carr klippt bort alla artiklar som sajten inte skrivit själva utan istället bara 
tagit rakt av från större mediehus tystnar han. Carr håller upp någonting som liknar en 
julkalender den 25:e december, där det är luckor överallt.  

”Page One” kom ut 2011, men än idag dras framför allt lokala tidningar med problematiken 
att deras artiklar emellanåt aldrig riktigt får några delningar och därmed annonsvisningar 
att tala om, men att storyn de tagit fram däremot sprider sig över hela världen – fast 
omskriven av andra sajter. Under den senast tiden har bland annat Dagens Nyheter riktat 
hård kritik mot nyhetsaggregatorn Omni, en produkt ägd av mediekoncernen Schibsted, för 
att stjäla nyheter utan att ge ordentlig cred. En opinionsbildande variant på detta är de 
agendadrivande bloggar som ofta och gärna anklagar medieföretagen för att tysta ner, 
ljuga om och censurera händelser som bevisar att bloggarnas världsbild är den sanna, men 
som kan ofta i nästa andetag med stöd i en publicering från samma medieföretag beskriva 
världen som på randen till undergång.  



 

                

6 

Var pengarna kommer – eller ska komma – ifrån 
Många viktiga kurvor vad gäller medieföretagens plånböcker pekar nedåt. Det är intrycket 
man får av Medieutredningens gedigna genomgång av mediebranschen i siffror. Det är 
visserligen långt fler idag som tar del av journalistiken än någonsin förut – en vanlig dag har 
Aftonbladet.se minst fyra gånger så många besökare som den största upplagan 
papperstidningen någonsin trycktes i – men kassakon är slaktad. Den för annonseringen så 
viktiga papperstidningens upplaga blir stadigt allt mindre till följd av vikande 
prenumerantantal och lösnummerförsäljning, annonsinvesteringarna i teve backar och den 
totala andelen av annonspengarna som hamnar hos medieföretagen är numera inte mer än 
en tredjedel. De intäkter som prenumerationer och printannonsering hämtat hem går inte 
längre att ta för givna. Och resten av annonspengarna hamnar, som vi ska komma in på, i 
Googles och Facebooks fickor. Detta skapar en ond och stressad cirkel bland annat i 
lokalpressen, där den pressade ekonomiska situationen leder till nedskärningar, där 
nedskärningarna leder till konsolidering och centralisering och där konsolidering och 
centralisering leder till mindre och mindre lokalt material. Och bristen på lokalt material 
gör att ännu fler prenumeranter tappar intresset för tidningen.  

Ännu har ingen presenterat lösningen på detta problem. Några av de modeller för intäkter 
som medieföretagen idag använder sig av, och som i sammanhanget är relevanta att 
nämna, är de följande. 

Digital displayannonsering. Bannerannonser, helsidesannonser du måste klicka dig vidare 
ifrån och halvtransparenta reklambilder som lägger sig ovanför artikeln du försöker läsa. 
Särskilt relevanta i sammanhanget är displayannonseringen som brukar presenteras i rutor 
nedanför eller mitt i artiklar, med rubriker som ”Links from around the web” eller 
”Promoted stories”. Det är annonser utklädda till rekommendationer av artiklar, som inte 
sällan är missledande eller direkt falska.  

Native. Ett försök till lösning av problemen med displayannonsering har, som resultat av 
insikten att det är i själva det journalistiska arbetet medieföretagen har som mest 
förtroende. Nativereklam definieras av IRM som ”köpt reklamplats inom displayannonsering 
som är utformad för att efterlikna sajtens eget utseende, funktion och/eller innehåll”, och 
markeras ofta med orden ”Annons”, ”Sponsrat material” eller ”I samarbete med…”. Sedan 
följer vad som liknar en artikel, där en produkt eller tjänst får lovord. Nativemarknaden 
växer kraftigt, men har kritiserats för att den riskerar försämra läsarförståelsen för vad som 
är vad i medieprodukten specifikt och därmed förtroendet för journalistiken. 

Betalväggar. Med varierande grad av hårdhet – från att medieföretagen väljer vissa artiklar 
och låser dem för att få människor att skaffa prenumerationer och logga in till att alla 
artiklar utom de som hänvisas till på förstasidan är låsta – har betalväggarna blivit ett 
återkommande inslag i svenska medier. Trots initiala problem med att vänja användarna vid 
att betala för sig, efter den långa initiala period under 90- och 00-talet då medieföretagen 
gav bort sitt innehåll på nätet, har det också visat tecken på att kunna utvecklas till en 
fungerande modell för bland andra Dagens Nyheter. Problemet ligger i krocken som uppstår 
då en prenumererande användare vill dela en artikel till en icke-prenumerant, och den 
senare inte kommer åt den. Vissa har liknat den resulterande ordningen med ett 
informationsklassamhälle, där bara vissa får tillgång till kvalitetsjournalistik. Det finns 
också en viss kvardröjande fientlighet mot betalväggar bland allmänheten, delvis som 
resultat av att medieföretagen tills nyligen med sina fria artiklar signalerat att det alltid 
skulle vara gratis att läsa nyheter på nätet. 

Mediehusens roll 
De olika mekanismerna som ovan beskrivits leder till en redaktionell kultur som inte alltid 
är faktagranskningens bästa vän. Det förhöjda arbetstempot och beroendet av klick hos 



 

                

7 

lokaltidningarna skapar en produktionstakt för artiklar som leder iväg från det 
genomarbetade och lokala, till förmån för det snabba och sensationella. De svenska 
kvällstidningarna har för att möta leveranskraven på klick – och för att försöka skapa 
kontaktvägar till och samla data från de yngre läsarna som i framtiden ska utgöra de 
betalande användarna–  renodlat sajter med ett tilltal de tror ska fungera på internet. 
Viralsajterna1 Lajkat och Omtalat publicerar i huvudsak underhållande och 
identitetsbyggande artiklar, sällan journalistiska men däremot emellanåt anekdotiska på 
gränsen till att bli vandringssägner.  

Ibland, ofta i krissituationer eller vid nyhetshändelser under utveckling, när 
medieföretagen använder sin allra mest kraftfulla kommunikationskanal till användarna 
– pushnotisen, som i likhet med ett SMS plingar eller vibrerar till i fickan för att fånga ens 
uppmärksamhet – för att meddela dem att någonting har inträffat, visar det sig senare att 
de haft fel eller missförstått. Kritiker argumenterar för att det är ett medvetet val av 
medieföretagen, ett val som bottnar i att de hellre är först än helt säkra på att de har rätt.  

Dessutom har debattsidorna ändrat karaktär som en logisk följd av att åsikter blir mer 
delade,(läs: ekonomiskt effektiva), ju fler de retar upp och provocerar. En antiintellektuell 
och polariserande kultur bildas, där våra blickar ständigt dras till den lägsta punkten under 
motståndarens bälte och aldrig bemöter den andra sidans bästa argument. Den 
sammanfattades elegant av Martin Gelin, USA-korrespondent för Dagens Nyheter, i en 
recension av en samling texter av den uppmärksammade skribenten Laurie Penny: 

”De som skriver om internets högerextremister och troll riskerar ibland att själva dras in i 
det ekosystem de kritiserar. Det kan uppstå ett ömsesidigt beroende mellan skribent och 
troll, där trollen erbjuder skribenten konstant material medan trollen själva får allt mer 
uppmärksamhet. I en hälsosam politisk debatt engagerar vi oss med motståndarens bästa 
och mest genomtänkta argument. Dagens digitala plattformar är ofta utformade för det 
motsatta. På Twitter och Facebook är själva koden skriven så att vi varje dag möter vänner 
som delar med sig av ursinniga kommentarer om de största idioterna på den politiska sida 
de själva inte tillhör. Högern citerar de mest extrema uttalandena från vänstern och vice 
versa. Till slut hatar alla varandra ännu mer.”  

Allt detta ska läsas i ljuset av en särskild djupgående förändring i hur vi läser nyheter. I en 
tid då en tidnings olika publiceringar konsumeras separat, till skillnad från förr då man 
bläddrade i en sammanhängande tidning där de olika innehållsdelarna kom i en välbekant 
följd och var tydligt vinjetterade, är det för många konsumenter också oklart vad som 
egentligen är vad. Inte förrän nyligen har medieföretagen börjat märka upp sitt innehåll 
tydligt, som till exempel opinionsbildande eller nyhetstexter.  

Som en ironi förstörs denna  möjliga klarhet genom att många medieföretag också börjat 
publicera nativeannonser, vars hela existensberättigande utgörs av att de efterliknar 
journalistiken. Och när lättsmältheter på gränsen till trams och ibland direkta felaktigheter 
publiceras sida vid sida med genomarbetade längre reportage är det för många användare 
svårt att förstå varför det ena ska vara trovärdigare än det andra.  

I debatten kan det det tyckas som en perfekt uppgift för medierna att  sköta 
faktagranskning av påståenden på sociala medier. Men sanningen är att de inte sällan sätter 
krokben för sig själva. 

                                                   
1 En viralsajt är en sajt som paketerar och samlar material från nätet som har potential att bli viralt, det vill säga 
få stor spridning och delas i sociala medier. På så sätt kan trafiken till viralsajten öka. 

 



 

                

8 

IT-jättarna och felaktigheterna 
Efter presidentvalet i USA 2016 sattes Facebook under en oväntad och ovälkommen press. 
Den plötsliga tillströmningen av helt eller delvis påhittade, grovt vinklade eller 
obalanserade och uppblåsta nyheter, texter som skrivits och publicerats antingen för att en 
politisk sida skulle gynnas eller för att en fattig makedonier upptäckt att det gick att tjäna 
billiga annonspengar på saken, pekades ut som Facebooks fel. Facebook anklagades för att 
inte ha haft tillräcklig koll på innehållet som spridits bland användarna och dessutom ha 
gynnat felaktigheterna genom att låta de spridas mer än någonsin tidigare, främst genom 
att man med sina algoritmer lyft upp dem som ”trendande” och därmed givit dem en helt 
ny publik, enligt kritikerna.  

Grundaren Mark Zuckerbergs första reaktion var att kalla idén om att bluffarna på Facebook 
skulle ha haft med valutgången att göra ”galen”. Men en kort tid senare tycktes han byta 
fot. Först ströp man möjligheterna för sajter som sysslade med avsiktliga felaktigheter att 
tjäna pengar via Facebooks egna annonssystem. I december 2016 inledde Facebook ett 
samarbete med en rad faktagranskande redaktioner, med planen att låta dem faktagranska 
sådana nyheter som tillräckligt många användare hade markerat som misstänkt falska. 
Sedan skulle de markeras som ”disputed”, ungefär omtvistade, i flödet.  

Därefter slog man ned på användarkonton som spred mycket felaktigt innehåll och 
förändrade ordningen i sitt nyhetsflöde så att lockande rubriker, så kallade klickbeten, 
bestraffades med mindre synlighet. Ett exempel Facebook själv gav på hur dessa rubriker 
kunde se ut var “When She Looked Under Her Couch Cushions And Saw THIS…”, och 
gissningsvis drabbade detta även de som försökte locka med felaktigheter med politiskt 
innehåll.  

Hösten 2017 uppdaterade man igen genom att ta bort möjligheten att annonsera på 
Facebook för aktörer som gång på gång publicerade innehåll som av användarna markerades 
som omtvistat och genom att låta relevanta faktagranskningar dyka upp bland de 
relaterade länkarna till en felaktighet som en användare precis läst. Senare berättade man 
att innehåll som publicerats av aktörer med koppling till Ryssland hade nått så många som 
29 miljoner amerikaner på Facebook direkt, och i förlängningen ytterligare nästan 100 
miljoner amerikaner.  

Facebook har med andra ord sjösatt en serie insatser menade att försvåra för de som 
försöker tjäna pengar på eller skapa spridning för felaktigheter, men vilken effekt dessa har 
haft är än så länge oklart. Facebook har varit konsekvent ovilliga att själva dela med sig av 
data i frågan, fram till i oktober 2017 då man stolt berättade att innehåll som markerats 
som omtvistat – vilket i genomsnitt tog mer än tre dagar att få till – minskade i räckvidd 
med mer än 80 procent. Faktagranskare invände omedelbart att det är just under de tre 
första dagarna en felaktighet får sin största spridning.  

Tecknen på att Facebooks insatser inte räcker till är flera. Våren 2017 rapporterade The 
Guardian att flera av faktagranskarna som samarbetade med Facebook såg trafiken öka 
istället för att minska till innehållet de tillbakavisat, och en Yalestudie av Facebooks 
insatser drog i september 2017 slutsatsen att ”de för närvarande insatta åtgärderna inte är 
närapå tillräckliga för att effektivt underminera förtroende för fejknyheter, och att nya 
strategier (med empiriskt stöd) är nödvändiga.” Delar av kritiken mot Facebook bottnar i 
insikten att aktiva användare är nödvändiga för Facebooks lönsamhet, och att användare 
som lurats att tro på lögner och därför är förbannade i Facebooks ögon är aktiva och därför 
lönsamma. Sommaren 2017 röstade Facebooks aktieägare ner ett förslag om att sätta ihop 
en rapport på vilken påverkan felaktigheterna på det sociala mediet hade på omvärlden, 
vilket skulle kunna tolkas som en direkt följd av detta resonemang. 



 

                

9 

Även om Facebook i huvudsak varit utpekat som skådeplats för felaktigheterna nämns även 
Google och Twitter ofta i sammanhanget. Google har kritiserats bland annat för att genom 
sina förslag på sökord och sin ranking av sökresultat gynna extrema krafter, bland annat 
förintelseförnekare och konspirationsteoretiker. Som första resultat på sökningen 
”inträffade förintelsen” hittade engelskspråkiga användare en hänvisning till det 
nynazistiska forumet Stormfront, och under massmordet i Las Vegas i oktober 2017 var en 
av flera nyheter Google framhöll som relevanta en tråd på det anonyma forumet 4chan där 
en oskyldig man hängdes ut som gärningsmannen. Kritiker pekade också på att en sökning 
på ”Las Vegas shooting” på Youtube, som ägs av Google, resulterade i en uppsjö 
konspiratoriska filmklipp. Förklaringen till detta ligger i en typ av negativ spiral: Google 
vill, precis som Facebook, visa det senaste och hetaste för sina användare, och just 
konspiratoriska och sensationella om än felaktiga publiceringar tenderar att vara både 
snabbpublicerade och populära. Twitter, i sin tur, beskrivs regelbundet som överfyllt av 
automatiserade robotanvändare, så kallade botar, som via en central styrning sprider 
propaganda och bluffar. Företaget, som beskrivit sig själva som ”yttrandefrihetsfalangen av 
yttrandefrihetspartiet”, kritiseras ofta för att agera otillräckligt och tandlöst mot såväl 
trakasserier som spridningen av felaktigheter. 

Om propaganda och felaktigheter som krigföring 

Propaganda har alltid varit en del av krigets vardag, men sedan internets genombrott har 
det för allmänheten även blivit en del av fredens. Med jämna mellanrum hör vi idag talas 
om riktade insatser:  

• förfalskade brev från ministrar menade att framställa Sverige som lojalt med det ena 
landet eller det andra 

• drivor av centralt styrda fejkkonton som lyfter ämnen och får dem att trenda 
• trakasserier och hot mot obekväma journalister.  

En allmänt vedertagen indelning för informationspåverkan som Medieutredningen använder 
sig av bygger på tre huvudsakliga kategorier: 

1. Svart propaganda: dold, falsk information och da ̈r avsändaren agerar under falsk 
flagg, 

2. Gra ̊ propaganda: ett mellanting där antingen sanningshalten är okänd och/eller 
avsa ̈ndarens identitet och intentioner a ̈r oka ̈nda. 

3. Vit propaganda: o ̈ppen, där informationen betraktas som sanningsenlig och har en 
officiell avsa ̈ndare. 

I Medieutredningen beskrivs det som att samtliga kategorier är på uppgång, och man pekar 
på flera konkreta exempel på svart propaganda, varav vissa även tagit sig in i svenska 
medier. Den grå propagandan beskrivs som i huvudsak rykten som sprids av allmänheten på 
sociala medier, medan den vita propagandan diskuteras mer övergripande i ljuset av det 
faktum att antalet kommunikatörer för myndigheter, företag och institutioner gått upp, 
samtidigt som antalet yrkesverksamma journalister blivit mindre. Hur som helst pågår det, 
beskriver man i utredningen, för närvarande något av en mobilisering inom det svenska 
civilförsvaret, där man pratar om källkritik som svar på desinformation och på sina håll 
aktivt går ut och bemöter felaktigheter. Medieutredningen uttrycker sin oro för att dessa 
insatser ska göras utan samordning, rekommenderar omfattande satsningar på medie- och 
informationskunnighet och föreslår en statlig utredning för att ”definiera var gra ̈nsen går 
för vad myndigheter och andra skattefinansierade verksamheter har ra ̈tt att göra när det 
gäller påverkan av svensk befolkning, t.ex. via psykologiska operationer eller annan 
strategisk kommunikation.” 



 

                

10 

Vit propaganda bedrivs idag av bland annat de kommunala kommunikatörer som, enligt 
Dagens Samhälle, redan 2015 blev fler till antalet än de svenska yrkesarbetande 
journalisterna. Även reklamkampanjer och de nyhetsliknande sajter som politiker har 
börjat sätta upp, till exempel den moderatägda Nyheter i Västerbotten, går att klassa som 
vit propaganda. Grå propaganda är i sin natur svårare att spåra till sin avsändare, men syns 
till exempel i och med myten att det finns en partipolitisk sammansvärjning som innefattar 
flera eller till och med alla svenska redaktionella medier. Den bygger i likhet med 
vandringssägner på att illustrera sin publiks misstankar, och sprids av de som delar synen på 
medier som fientligt inställda till deras politiska hemvist.  

Historiskt har det ofta varit människor med vänstersympatier som riktat dessa anklagelser 
mot medierna, men idag ser vi dem oftare från höger. Man skulle även kunna placera sajter 
som till exempel Samhällsnytt, före detta Avpixlat, någonstans i denna skala: sajten är ofta 
öppen med vilka som skriver där, men inte alltid varifrån de får sina resurser och pengar, 
och sajten blandar i sitt innehåll direkta felaktigheter med ett partiskt urval av rewrites av 
svenska redaktionella medier.  

Svart propaganda, slutligen, finns representerat i rörelser som Granskning Sverige, som tills 
de avslöjades bedrev sin verksamhet anonymt och regelbundet förvanskade sitt innehåll. 
Även de ryska nätmedier som riktar in sig mot svenska informationskonsumenter är exempel 
på samma sak. 

Felaktigheternas samhälleliga följder 
Fejknyheterna har påståtts spela en avgörande roll i det amerikanska presidentvalet 2016. 
Sverige är inte USA och några större paralleller mellan den amerikanska politiska 
verklighetens dramatiska polarisering, förkärlek för karismatiska ledare och kulturella 
ljugande och vår egen svenska politiska debatt låter sig inte dras, men innan vi går in på 
felaktigheternas påverkan på vårt samhälle kan det ändå vara värt att se över huruvida det 
stämmer.  

Spridits har de, det går inte att säga emot. Enligt en analys av Buzzfeed delades påhittade 
politiska nyheter över 10 miljoner gånger under 2016 och i en analys av datajournalisten 
Jonathan Albright talas det om hundramiljontals visningar av poster från ryska 
Facebooksidor. Men huruvida de hade någon avgörande effekt är svårare att säga. Det råder 
konsensus bland amerikanska säkertstjänster och säkerhetsmyndigheter att Ryssland 
försökte påverka valet, men den rådande teorin är att motivet inte var att få Trump vald 
utan snarare att splittra landets befolkning och därigenom underminera Hillary Clintons 
presidentskap. I den tidigare nämnda undersökningen ”Social Media and Fake News in the 
2016 Election” fann Hunt Allcott och Matthew Gentzkow att svart propaganda (de skriver 
om fejknyheter men definierar det som nyhetsartiklar som är avsiktligt och kontrollerbart 
felaktiga, det vill säga det som medievetare tills alldeles nyligen kallat svart 
propaganda) fått miljontals delningar under den amerikanska valkampanjen, och att den 
absoluta majoriteten varit till Trumps fördel och Clintons nackdel. De konstaterade 
emellertid också att till och med den mest spridda svarta propagandan bara setts av en 
bråkdel av amerikanerna, och att bara hälften som sett den trodde på dess budskap. ”Om 
fejknyheterna ska ha haft någon inverkan på valutgången måste en enda fejknyhet 
övertygat ungefär 0,7 procent av Clintons väljare och icke-väljare att lägga sin röst på 
Trump istället, vilket skulle innebära en övertalningsförmåga motsvarande den i 26 
kampanjreklamfilmer på teve”, skriver Allcott och Gentzkow. Å andra sidan har ett 
experiment som Facebook genomförde på sina användare under mellanårsvalet 2010 visat 
att användare som såg en uppmaning att rösta parad med bilder på de av deras vänner som 
redan markerat att de hade röstat hade en mätbar effekt: de gick och röstade i högre 
utsträckning själva. Denna mekanism sammantagen med att vi vet att politisk information 
som inte stämde spreds på Facebook inför valet, och att resultatet avgjordes av bara 78 



 

                

11 

000 röster i tre av Trumpkampanjen häftigt bearbetade swingstater, lämnar öppet för 
möjligheten att valet på marginalen förändrades av felaktigheterna. Det finns dock 
ingenting som säger att till exempel den stora medieuppmärksamheten kring att FBI-chefen 
James Comey bara några veckor före valet återigen upptog granskningen av Hillary Clintons 
mejlservrar inte hade en större effekt på väljarna i dessa stater, trots att FBI två dagar före 
valet meddelade att ingenting nytt hade hittats. Om Comeys besked förändrade 
valutgången är det lika rimligt att säga att medierna bär ansvaret för resultatet som att 
felaktigheterna på internet gjorde det, argumenterar statistikern Nate Silver på sajten 538.  

Huruvida det som pekas ut som den för vår tid nya sortens felaktigheter påverkade den 
amerikanska valutgången är alltså osäkert. Andra val har också pekats ut som skådeplatser 
för liknande mängder av lögner, men inte heller där tycks de som nya fenomen har haft 
någon påtaglig effekt. I valkampanjen som föregick det brittiska beslutet att lämna EU var 
den kanske mest omstridda och citerade siffran av alla 350 miljoner pund: den summa 
Brexitsidan angav att England betalade till EU varje vecka, och som ifall landet gick ur 
istället skulle kunna gå till sjukvården. Påståendet är fel i sak och kraftigt överdrivet, men 
går att sortera som samma politiska valfläsk som föregått många av världens val i den 
moderna historien. Ryska informationsinsatser har pekats ut i såväl det franska som det 
tyska valet 2017, men inte i någon av valen har en effekt av felaktigheterna kunnat 
konstateras. Om västvärldens demokrati är hotad av lögnerna på internet är det än så länge 
inte någonting som vi kunnat se konkret belagt.  

Att vår tids propaganda, myter och vanföreställningar, precis som gångna tiders dito, kan 
ha effekter på den fysiska verkligheten råder det emellertid ingen tvekan om. Det finns 
ingenting som talar för att vanföreställningarna är fler till antalet än förut, men en egen 
uppsättning finns det definitivt även i vår tid. Den seglivade myten att spädbarn som 
vaccineras löper hög risk att bli autistiska fick sitt genombrott då en mer eller mindre 
förfalskad forskningsrapport publicerades i den ansedda tidskriften The Lancet, och har 
sedan dess cirkulerat bland konspirationsteoretiker och de oroliga föräldrar som förleds att 
lyssna på dem. I USA har utbrott av mässlingen kunnat kopplas ihop med skepticismen inför 
vaccin.  

På samma sätt som vandringssägner som bottnade i främlingsfientlighet spreds i Sverige och 
polariserade dess befolkning på 1990-talet, bland annat av riksdagspartiet Ny Demokratis 
riksdagsledamot och senare partiledare Vivianne Franzén, sprids dessa sägner även idag på 
sociala medier, inte sällan av sympatisörer till Sverigedemokraterna. Vissa 
vanföreställningar går så långt att de spiller över i våldshandlingar, som till exempel 
mannen som gick beväpnad till en pizzeria i Washington D.C. för att själv ”utreda” rykten 
om att platsen var central för en pedofilring, eller de två flickorna som knivhögg en 
jämnårig vän för att offra till den nätmytologiska figuren Slender man.  

Vår trötthet och uppgivenhet och somligas ideologiska motvilja inför hotet om ett klimat i 
förändring har gjort att de oroande rapporterna om en allt mer akut situation inte går in: 
många av oss blundar för det hela, hellre än att lägga om hela våra liv. En rädd och 
förvirrad människa är en farlig människa, en människa benägen att fatta egoistiska beslut. 
Det är och har varit medieföretagens uppgift att försöka hålla upp en spegel framför dessa 
människor, för att därmed förse dem med mer och bättre kunskap om hur samhället ser ut 
och därigenom underlätta deras demokratiska beslut. Idag finns det fler att lyssna på än 
medieföretagen i samtliga dessa frågor, och när vi ändå vänder oss till de redaktionella 
medierna med vår dyrbara uppmärksamhet vill vi inte att vårt förtroende missbrukas.  

Den faktagranskande journalistiken  
All journalistik ska vara, faktagranskande. Det som utmärker den faktagranskande 
journalistiken som genre är att den är reaktiv. Istället för att på eget initiativ undersöka 
eller granska ett samhällsförhållande reagerar den faktagranskande journalistiken på 



 

                

12 

någonting som påståtts av tredje part, oavsett om det är en Facebooksida eller en 
president och presenterar sin egen uppfattning kring dess sanningshalt. Fram till att 
internet fick sitt genombrott var den faktagranskande journalistiken generellt begränsad till 
vad politiker eller Sovjet sade. Det betraktades länge i USA till och med som fult och 
ovärdigt för en dagstidning att sänka sig till en nivå där osanningar sattes på pränt. I Lee 
Browns ”The Mutilated Boy and the Press: A Rumor Study”, om ett rykte som fick stor 
spridning i USA på 1960-talet och hur pressen hanterade det, presenteras ett exempel på 
hur en tidning faktagranskande ryktet. ”Vanligtvis är det bästa sättet att hantera ett 
illasinnat och grundlöst rykte att ignorera det. Men Couriers reportrar finner att ett 
särdeles destruktivt rykte för närvarande har fått stor spridning i Black Hawk County, och 
att det olyckligtvis är många som tror på det”, inledde The Waterloo Daily Courier sin 
faktagranskning i november 1967. Året därpå, i en skrift för University of Iowa, citerade 
den före detta redaktören John Zug hela artikeln och lade som enda kommentar till 
följande: "Ovanstående är en autentisk text publicerad i en tidning i Iowa den 7 november 
1967. Det finns bara en mening i texten som förtjänar beröm. Det är den första.”  

Detta synsätt verkade dock inte prägla de svenska medierna på 1990-talet, som ibland klev 
fram för att upplysa sina läsare om att osanningar var ute på svaj. ”Klistermärket gör inte 
ditt barn till en knarkare”, skrev Expressen 1993 apropå att flygblad hade delats ut av en 
lokal Hem och skola-förening i Malmö där det påstods att barn fick i sig LSD genom små 
tatueringslappar och klistermärken. ”Det har spridit sig som en löpeld genom hela Sverige. 
Vi är fullkomligt nerringda. Ni måste skriva att det här är falsk information”, sade Per-Inge 
Johansson, knarkinformatör hos Stockholmspolisen, till Expressen. Mannen som var ansvarig 
för att flygbladen delats ut var inte nöjd över att granskas. ”Det är ni där uppe i Norrland 
som inte vet nånting. Vi som har en halvtimme till Köpenhamn sitter inne med den rätta 
informationen”, sade han och hotade stämma Expressen om de avslöjade hans namn.  

Ungefär samtidigt började de svenska medierna, som vi redan beskrivit ovan, upptäcka att 
det spreds felaktigheter på internet. Rättelserna som publicerades förblev emellertid 
enskilda och utan någon större samordning. På det amerikanska nätet lanserades 
Snopes.com 1995, delvis som en reaktion på de många mejlbluffar som då spreds, och 
Snopes.com blev snabbt den dominerande faktagranskaren på nätet. Ett par andra 
faktagranskare som inriktade sig särskilt på vandringssägner följde de kommande åren, men 
eftersom många av de felaktigheter som spreds på nätet rörde sig kring IT startade också 
flera företag som sysslade med antivirusprogramvara egna faktagranskningssajter.  

2007 lanserade tidningen Tampa Bay Times satsningen PolitiFact, en faktagranskande sajt 
inriktad på politiker och deras uttalanden, som året därpå fick Pulitzerpriset och bland 
amerikanska liknande satsningar är den mest tongivande. I Sverige har förloppet varit 
liknande, om än ständigt eftersläntrande. 2005 startade Peter Olausson sajten Faktoider, 
som blev det svenska nätets första tongivande motsvarighet till Snopes, och inför valet 2010 
kom de första svenska journalistiska nätsatsningarna på faktagranskning av politiker, från 
Aftonbladet och Svenska Dagbladet. 2014 lanserade tidningen Metro satsningen 
Viralgranskaren, som samma höst fick Stora journalistpriset.  

 

 

 

  



 

                

13 

Modeller och verktyg för att spåra  
och definiera felaktigheter på internet 

Zimdars modell 

Sedan diskussionen om felaktigheter på internet tog fart 2016 har flera akademiska försök 
gjorts för att definiera och kategorisera felaktigheter. Melissa Zimdars på Merrimack 
College har delat upp dem i fyra kategorier efter en fallande skala av avsiktligt illvillighet:  

• fejkade, falska eller regelbundet missvisande sajter som delas på sociala medier 
• hemsidor som då och då publicerar missvisande eller potentiellt opålitlig 

information 
• hemsidor som då och då använder rubriker och sociala medier-presentationer som i 

huvudsak lockar till klick  
• satiriska, humoristiska sajter som kommenterar sin samtid, men som riskerar bli 

tagna på allvar  
 

Nackdelen med denna uppdelning är att många av medieföretagens sajter, som de ser ut 
idag, med lite god vilja passar in i tre av kategorierna.  

Wardles modell 

Claire Wardle, reporter på First Draft News, har satt upp en modell som ännu tydligare 
bygger på samma skala av illvillighet. Modellen visar bättre upp de olika typer av 
felaktigheter som publiceras, men inte heller den tar hänsyn till exakt vem det är som 
publicerar vad i de olika fallen. Journalister kan i många fall göra sådana klavertramp som 
nämns här. 

 

 

 



 

                

14 

Holts modell 

En annan modell för att förstå de olika slagen av felaktigheter har föreslagits av Kristoffer 
Holt, medieforskare på Linnéuniversitet. Den bygger på en åtskillnad mellan huruvida 
påståenden stämmer eller inte stämmer – epistomologiskt fejk, som han definierar det – 
jämfört med huruvida deras avsändare är vad de utger sig för att vara eller ej, vilket han 
kallar ontologiskt fejk. Utifrån dessa begrepp skapar han en modell med fyra kategorier av 
nyheter:  

1. sanna fejknyheter - felaktigheter som vill förställa sig till att likna riktiga nyheter, 
till exempel desinformation och propaganda.  

2. fejkade riktiga nyheter- rymmer sådant som vill likna riktiga nyheter, men som inte 
nödvändigtvis är fel i sak, till exempel native-annonsering, viss propaganda samt 
grovt obalanserade eller kontextbefriade nyheter.  

3. fejkade fejknyheter - satir och parodier 
4. riktiga nyheter. Den fjärde kategorin är enkelt uttryckt allt annat. Definitionen av 

riktiga nyheter, som ju alla tre föregående kategorier förhåller sig till, är avsiktligt 
vag: den illustrerar att vi ofta diskuterar de till synes nya, problematiska och 
utmanande publiceringarna på internet, utan att egentligen ha en tydlig bild av vad 
den föregående normen var. 

 

 

 

 

 

 

Derakhshans/Wardles modell 

Samma Wardle som nämns ovan skrev tillsammans med Hossein Derakhshan rapporten 
”Information Disorder”, publicerad av Europarådet i oktober 2017. Där presenterar de ett 



 

                

15 

flertal modeller för att förstå och tolka felaktigheter som sprids på internet, med 
utgångspunkt i ett tydligt definierat behov av en bättre terminologi för frågorna. De tar 
avstånd från begreppet ”fejknyheter”, bland annat av skälen vi presenterat i denna 
rapport, och presenterar istället tre kategorier av felaktigheter: 

1. Misinformation, när felaktigheter delas men utan onda avsikter 
2. Disinformation, när felaktigheter avsiktligt delas för att göra skada, och 
3. Malinformation, när autentisk information delas för att göra skada, ofta genom att 

offentliggöra information som är menad att bibehållas privat. 

Kategorierna flyter enligt Wardle och Derakhshan ihop enligt nedan: 

 

Ännu intressantare är kanske deras förslag till modell över hur tre grundläggande element 
samspelar i vår informationsmiljö, vilka är aktören (”agent”) som skapar, producerar och 
sprider informationen, budskapet (”message”) som rymmer informationen samt publiken 
(”interpreter”) som uttolkar detta budskap. I varje steg finns ett antal kvalifikationer att 
göra, vilka Wardle och Derakhshan skissar upp nedan: 



 

                

16 

 

Werners/Fojos modell 

I denna rapport ger vi också ett förslag till en skiss på en ny svensk modell. Avsikten med 
denna modell är att synliggöra varför en enskild felaktighet publiceras utefter vem det är 
som publicerar den, i vilket sammanhang och med vilken förförståelse den publiceras. 

Utgångspunkten för modellen är att diskussionen om felaktigheter på internet ofta nöjer sig 
med att utgå från begreppen ”fake news” eller fejknyheter, som i sig innefattar en lång rad 
olika, sedan tidigare etablerade begrepp och därefter omedelbart inleda en diskussion om 
hur det kan bekämpas eller bemötas. Problemet är att de som deltar i samtalet inte vet 
exakt vad det är som diskuteras. Är det propaganda, missförstånd, rykten eller 
lågkvalitativt men ändå journalistiskt arbete?  

Modeller definierar fyra typer av aktörer: 

• opinionsbildare, vilka ska tolkas som både nya/informella som t ex Facebookanvändare 
med många följare och formella/klassiska som ledarskribenter 

• allmänhet 
• journalistiska aktörer  
• klickaktörer, vilket i sammanhanget ska förstås som antingen sajter som tjänar pengar 

på eller vill skapa opinion genom att publicera felaktigheter.  

Modellen gör skillnad mellan informationsspridning i krissituationer och  vardagen, 
eftersom forskning visar att publicering av felaktigheter skiljer sig markant beroende på 
vilken typ av situation som råder när publiceringen sker. 

Modellen skiljer vidare mellan oavslöjade och avslöjade felaktigheter. De två kategorierna 
ska förstås som skillnaden mellan någonting som är fel i sak men ännu inte påpekats eller 
avslöjats och någonting som är väl etablerat som fel i sak men ändå publiceras. Även här 
syns en tydlig skillnad i vad som publiceras. 

Med denna modell vill vi möjliggöra inledningen på en diskussion om vilka olika 
felaktigheter som finns, varför de sprids och vilka mekanismer som underlättar dess 
spridning. Några exempel på hypoteser som kan testas genom denna modell:  



 

                

17 

• opinionsbildare publicerar i huvudsak felaktigheter för att engagera sina följare, 
antingen genom att peka på hur en aktuell krissituation talar till deras världsbilds 
fördel eller genom att lyfta upp och uppmärksamma en händelse i vardagen som kan 
påminna om och skapa engagemang kring deras uttolkning av verkligheten. 

• Journalistiska aktörer och klickaktörer behöver generera volym genom sina 
publiceringar eftersom bägge aktörerna måste ha en inkomst för att överleva och att de 
i nuläget bygger på ungefär samma mekanismer för att skapa denna inkomst.  

Samtidigt finns det grundläggande skillnader mellan journalistiska aktörer och klicksajter:  

• klicksajter definieras här som sajter som i det långa loppet inte har någonting att 
förlora på att ha fel, det vill säga sajter som riktar sig till en publik som antingen 
inte bryr sig om fel i sak eller sajter som ständigt förnyas och där förtroende-
förluster därför inte spelar någon roll  

• de journalistiska aktörerna förutsätts försöka ha rätt i så bred utsträckning som det 
över huvud taget är möjligt.  

 

 

 
  



 

                

18 

Svenska initiativ kring faktakoll knutna till mediebranschen 
Initiativen kring faktakoll inom mediebranschen har varit fåtaliga, men flera initiativ är nu i 
en uppstartsfas. 

Viralgranskaren 

Viralgranskaren är en avdelning på tidningen Metro som lanserades 2014. Viralgranskaren 
granskar och analyserar nyheter och internetfenomen som blir virala genom sociala medier. 

Vinnova och svensk mediebransch 
Vinnova finansierar fyra projekt med 1,9 miljoner kronor där Sveriges Television, NTM, 
Bonnier, Schibsted Sverige och Sveriges Radio samarbetar: 

Digital plattform för granskning av falska nyheter 
En digital plattform ska utvecklas som kan lyfta fram faktagranskningar som görs av olika 
redaktioner under valåret, till exempel granskningar av postningar i sociala medier. Det kan 
handla om påståenden i den politiska debatten och om uppgifter som får stor spridning 
viralt.  

Automatiserad nyhetsvärdering 
Projektet utvecklar i nära samarbete med ett antal svenska nyhetsredaktioner en 
automatiserad tjänst för nyhetsvärdering som kan göra en första värdering av kommuners 
och myndigheters digitala diarier. 

Personaliseringsmotor 
En "personaliseringsmotor" ska utvecklas för att automatiskt matcha innehåll, 
funktionalitet, design och publicering efter faktiska digitala konsumtionsbehov. 
Personaliseringen ska erbjuda nya och alternativa perspektiv i avsikt att slå hål på 
filterbubblor. 

Faktaassistenten 
Projektet ska utveckla ett digitalt verktyg som automatiserar processer och flöden för 
faktakontroll på nyhetsredaktionerna som kan användas för att höja kvaliteten och minska 
risken för att falska och irrelevanta fakta når publiken. 

Övriga projekt 
Internetstiftelsen sätter upp en pop-up redaktion för att bevaka felaktigheter och bedriver 
löpande kapacitetsutveckling för olika grupper. Ytterligare projekt inom mediesektorn 
befinner sig i startgroparna och kommer att offentliggöras under 2018. Dessutom bedriver 
ett flertal svenska universitet mindre forskningsprojekt inom området.  

  



 

                

19 

Initiativ kring faktakoll internationellt 
Duke Reporter’ Lab ger den bäst uppdaterade bilden av olika initiativ för faktakoll världen 
över. Siffrorna från Duke Reporters Lab visar att det idag finns 129 aktiva faktakontroll-
initiativ i 47 länder, men utöver dessa finns många mindre initiativ och initiativ från 
enskilda mediehus som inte är listade. 

En oroande trend kan noteras: många initiativ är kortsiktiga och är bara aktiva i samband 
med val, trots att felaktigheter på nätet är en kontinuerlig process, oavsett om det är val 
eller inte. I ett globalt perspektiv finns flest initiativ i Nordamerika och Europa.  

Tillväxten av dedikerade faktacheckningsinitiativ har lett till att terminologin och visuella 
signaler har utvecklats - men inte metodiken. Detta trots att forskning visar att modeller 
som bara visar på vad som är ”korrekt” eller ”felaktigt” kan vara direkt kontraproduktiva. 
Behovet av en modell som bättre kategoriserar både upphov och typ av felaktigheter är 
uppenbar, liksom plattformar och forum där felaktigheter på internet diskuteras och 
definieras utifrån ett mer komplext perspektiv. 

Det största och viktigaste internationella nätverket för faktakoll är First Draft Network där 
Fojo är medlem. Utifrån gedigen forskning har First Draft nyligen tagit fram 10 frågor för 
redaktioner att begrunda när man hanterar desinformation. 

Ett annat omtalat initiativ är Politifact, en faktagranskande sajt som betygsätter 
korrektheten i uttalande hos amerikanska politiker. Politifact sköts av redaktörer och 
journalister på Tampa Bay Times, som ägs av Poynter Institute. 

Poynter Institute har också ett satt upp ett internationellt nätverk för faktakoll och 
formulerat en kod för faktakoll, som aktörer världen över nu skriver på och som innehåller 
principer för hur god faktakoll ska bedrivas.  

  



 

                

20 

Ett svenskt kunskapscenter för faktakoll 
Utgångspunkten för det föreslagna kunskapscentret är att effektiv faktakoll inte bara 
handlar om att ”berätta vad som är sant och falskt”. Forskning visar att det är minst lika 
viktigt att skapa diskussion och en djupare förståelse samt en kultur av god etik, grundat på 
forskning om felaktigheter på internet. Vi ser också att det ofta finns en koppling mellan 
organiserade felaktigheter på internet och hat och hot-kampanjer, en koppling som 
tydligare behöver belysas. 

Flera aktörer har ett generellt uppdrag att hantera felaktigheter på internet, bland annat 
MSB, Internetstiftelsen, Statens Medieråd och berörda departement. Olika medieföretag tar 
också initiativ, enskilt eller samfällt, inför det kommande valet 2018. 

Fojo har en unik position som en oberoende aktör med gott anseende både inom 
mediebranschen och hos berörda myndigheter. Fojo driver redan liknande plattformar inom 
närbesläktade områden, antingen i egen regi eller tillsammans med partners: 

• Offentlighetsjouren Sverige, som hjälper enskilda journalister att få ut offentliga 
handlingar 

• Offentlighetsjouren Bangladesh med samma funktion, som Fojo driver i samarbete med 
MRDI 

• Center för att hantera hat och hot mot svenska journalister. Ett fyraårigt projekt 
finansierat av Kulturdepartementet 

• Internationellt center för att hantera hat och hot mot kvinnliga journalister. Ett 
pilotprojekt i fem länder finansierat av UD. 

• Faktakoll Zimbabwe, ett center för faktakoll sätts upp inför valet i Zimbabwe i 
samarbete med Zimbabwes fristående pressombudsman VMZC. Finansierat av Sida. 

Funktion/syfte 
Utifrån analysen i denna rapport om hur felaktigheter sprids på internet och journalistikens 
faktiska och potentiella roll i denna process gör Fojo ett förslag på ett svenskt center som: 

• följer och redovisar forskning och utveckling av metoder, verktyg och modeller för 
faktagranskning och hantering av felaktigheter på internet i Sverige och internationellt 

• för dialog med myndigheter, organisationer och mediebransch 
• stödjer enskilda mediers initiativ för att bedriva faktakoll 
• arrangerar utbildningar för medieaktörer  
• utvecklar och förfinar metoder, verktyg och modeller för att hantera felaktigheter på 

internet 
• belyser kopplingen mellan de organiserade felaktigheterna och virala hat och 

hotkampanjer 
• arrangerar evenemang/debatter kring faktakoll och felaktigheter på internet   

Tidsram för den första fasen 
Budgeten för detta förslag täcker 1 januari 2018 – 31 december 2018. Målsättningen är att 
därefter skapa ett permanent center. 

Aktiviteter 

Samordning mellan svenska aktörer 

MSB, Internetstiftelsen, Statens Medieråd, Linnéuniversitetet, Nordicom, kontaktpersoner 
på berörda myndigheter och departement, aktörer i mediebranschen arbetar alla på olika 



 

                

21 

sätt med att hantera felaktigheter på internet. Regelbundna träffar mellan dessa aktörer 
kan skapa stora vinster i strävan att undvika dubbelarbete. 

Förslag: Centret sammankallar möte mellan dessa och liknande aktörer 6 ggr/år.  

Samordning med internationella aktörer 

Dialog med andra internationella aktörer kring metodutveckling, forskning, trender och 
tendenser. Presenteras på sajt och diskuteras i forum och på utbildningsdagar. 

Förslag: Centret håller kontakt med internationella aktörer och presenterar regelbundet 
nya rön inom forskning samt nya metoder, modeller och verktyg för faktagranskning och för 
att hantera felaktigheter på internet.  

Digital plattform och help-desk för kunskap om faktakoll 

Plattformen fungerar som centrets digitala samlingspunkt. På plattformen publiceras: 

• handfast information, råd och tips för organisationer och individer som vill bedriva 
faktagranskning, i form av guidelines, videoföreläsningar, och hänvisningar till verktyg, 
modeller och best practice.   

• kalendarium med planerade utbildningar, seminarier, events och rapporter som rör 
faktakoll och hantering av felaktigheter på internet 

• en help-desk där besökarna får möjlighet att ställa frågor och få svar och stöd kring 
enskilda fall av felaktigheter på internet 

• den senaste forskningen inom området, inklusive nya rön om hur hat och hotkampanjer 
och organiserade felaktigheter på internet är sammankopplade 

• nya metoder, verktyg och modeller för faktagranskning och hantering av felaktigheter 
på internet i Sverige och internationellt 

Förslag: En digital plattform enligt ovan skapas.  

Helpdesk för faktakoll 

Förslag: Projektledaren ger stöd åt journalister som behöver hjälp med med faktakoll kring 
specifika fall. Denna funktion ingår också i den digitala plattformen.  

Utveckling av bättre modeller för faktagranskning 

Förslag: Centret arbetar kontinuerligt för att utarbeta och förfina befintliga och nya 
metoder, modeller och initiativ för faktakoll med utgångspunkt från den svenska kontexten. 
Särskilda sammanställningar görs kvartalsvis.  

Panel för analys av felaktigheter på internet 

Vad som bedöms vara sant eller falskt beror ofta på betraktarens värderingar. För att 
hantera denna mer komplexa problematik föreslås att centret sätter samman en panel med 
representanter från olika grupper i samhället som analyserar månadens virala händelser 
med fokus på felaktigheter på internet, propaganda och hårdvinklade nyheter. Resultatet 
av diskussionen kan ge djupare inblick i hur olika värderingar styr synen på sanningshalten 
bland virala nyheter. Panelen kan bestå av representanter från olika politiska inriktningar, 
religiösa inriktningar, hbtq-rörelsen m fl. 

Förslag: En panel tillsätts och möts 10 gånger under projektperioden för en öppen och 
förutsättningslös diskussion. Samtalet publiceras på sajt i form av en kort rapport/artikel. 

”Fake News” Café 

Detta event bygger på samma princip som panelen, men representanterna växlar beroende 
på tema. Diskussionerna har karaktären av en debatt och sker inför publik, streamas och 



 

                

22 

läggas läggs upp på Youtube. Särskilt insiktsfulla, skarpa och humoristiska kommentarer 
läggs ut i 15 sekunders-klipp för spridning. 

Förslag: ”Fake News” Café-events arrangeras 10 gånger under projektperioden  

Utbildningsdagar för mediearbetare  

Fojo arrangerar in-house utbildningar för personal på mediehus och andra relevanta aktörer 
på temat faktakoll. 

Förslag: In-house utbildningar arrangeras under projektperioden totalt 20 dagar. Budgeten 
bygger på att de mediehus/medieaktörer som beställer utbildningarna själva betalar en del 
av utbildningskostnaden.  


