Dialogen med publiken är viktigare än någonsin

30 maj, 2018
Dela

 

Jag läser en egenföretagares beklagan på Twitter; han skriver hur tråkigt det är med offerter och att han dör lite inombords då han måste skriva offerter och/eller fakturera.

Han får svar direkt.

”Om att ha mig som din blivande kund är det värsta du kan tänka dig, ber jag någon annan om en offert.”

Baam!

Det går inte att vara en person i sociala medier och en annan på jobbet numera.

Så har det varit länge och det blir bara tydligare för varje dag som går.

Och någonstans är detta också vår smala lycka som journalister. Den publikkontakt man har, det förtroende läsarna/lyssnarna/tittarna har för den seriösa nyhetsjournalistiken och dess utövare, är helt unik.
Visst, det finns krafter i vårt samhälle som försöker göra gällande att svensken i gemen misstror traditionella medier. Förlåt, men det är inte sant.

De nära relationer journalister/redaktioner har med sin publik måste vårdas. De kan aldrig utmanas av sociala medier-jättar eller företag som Google. Vilket i förlängningen betyder att även ur ett affärsmässigt perspektiv är det viktigt att värdera och ta hand om dessa relationer.

Hundratalet svenska mediechefer är samlade på konferensen A Local World i Kalmar. Ett genomgående tema är det lokala perspektivet. Och vikten av att ta hand om sin publik. Jag blir mörkrädd när jag hör talas om journalister, även unga journalister, som inte vill kommunicera med sina läsare/tittare på sociala medier. Det är ju förfärlig! Journalister kan inte sitta i en stängd silo och producera nyheter utan dialog med publiken.

Annars tar andra aktörer över dialogen. Som när aktivisten Joakim Lamotte åkte till Staffanstorp. Vissa definierar honom som journalist (han själv också). Jag ser inte de oberoende och pressetiska rättesnörena i hans publiceringar så här får han vara aktivist.

Han åkte till det lilla skånska samhället för att live-rapportera om de oroligheter som varit på torget i form av ungdomsgäng. Ett antal kommuninvånare var samlade och uppenbarligen ditlockade av att de visste att Lamotte skulle komma.

Så vilka röster fick höras i sändningen? Och hur lät det i kommentarsfältet? Jo, så länge han intervjuade arga bybor som menade att allt håller på att gå åt skogen så hurrade publiken. Men i samma stund som en kritisk motröst sa att hon aldrig har blivit hotad av de här ungdomarna och tycker att man ska prata med dem för att upptäcka att de är precis som vem som helst, då händer det grejer bland de som följer sändningen: ”Kasta ut pk-kärringen!” ”Batikhäxa.” ”Håll käften!” Skriver publiken.

Lamotte är duktig på dialog med sin publik. Han ber också kontinuerligt om bidrag via Swish för att kunna fortsätta göra sina nedslag runt om i landet. Men han är inte så intresserad av att rensa bort hat och hot, allt får stå oemotsagt.

Vill riktiga journalister och seriösa medieföretag vara lika angelägna i dialogen med den lokala publiken, måste man vara där ute. På torgen. Nära publiken.

Dela artikeln