Media Literacy Camp: En späckad vecka med nyttigt nätverkande

Peter Milton, IKT-pedagog på AV-media i Kalmar, visar hur greenscreen går till. Fr.v. Vitalii Moroz, Peter Milton, Aliona Romaniuk, Lidia Smola och Andrey Kulakov.
Peter Milton, IKT-pedagog på AV-media i Kalmar, visar hur greenscreen går till. Fr.v. Vitalii Moroz, Peter Milton, Aliona Romaniuk, Lidia Smola och Andrey Kulakov.

“It was crucial and inspiring to learn about the Swedish experience. Their attitude towards spreading media literacy and promoting it to individual citizens.”

En av kursdeltagarnas ord om den intensiva veckan i Kalmar och Stockholm, som Fojo arrangerade i början på april. Deltagare var lärare och journalister från Georgien, Moldavien, Ukraina och Belarus. Syftet var att lära sig mer om kritiskt förhållningssätt till digital information, men även möjlighet till erfarenhetsutbyte länderna emellan. Vilket skulle visa sig bli en av veckans många höjdpunkter:

“Mostly, we are facing the same problems (even though the level of the problems and obstacles differ) and it is extremely important to share experiences and success stories with each other”.

Många uppskattade studiebesök genomfördes både i Kalmar och Stockholm. Ett oprövat kort för oss på Fojo var AV-media i Kalmar, som ägnar sig åt “att inspirera, informera och utbilda i hur användandet av film och digitala verktyg skapar en mer lärorik undervisning”. Det blev ett intressant besök med information om verksamheten och dess finansiering och hands-on learning med greenscreen. Organisationen använder sig mycket av UR:s material. Lämpligt nog besökte vi senare i veckan UR:s huvudkontor i TV-huset i Stockholm:

“Mycket användbart besök på UR: jag fick mycket idéer och skapade kontakter. Imponerande att det funnits nyhetsprogram de senaste 25 åren för barn med nyheter om landet och övriga världen. Och att det används på skollektionerna. Jag funderar nu på hur vi kan göra ett nyhetsprogram för barn i Belarus”.

Överlag verkar deltagarna ha varit nöjda med veckan. Här är ytterligare ett axplock från utvärderingarna:

  • “Ovärderlig erfarenhet, som ledde till många idéer för mitt arbete i Moldavien”.
  • “Jag gillade deltagandet i Media Literacy Camp. Mycket bra organisation! Intressanta platser och evenemang! Är imponerad och nöjd, och det viktigaste att det gav INSPIRATION för mitt jobb!”
  • “Så bra att det finns sådana här projekt! Ett tillfälle att förena olika suveräna länders ansträngningar för skapandet. Tillsammans är vi STARKA!”

Förhoppningsvis kommer Fojo att genomföra en liknande Media Literacy Camp nästa år.

Lars Lönnberg
Kursledare