Klimatet – för känsligt för Facebook

Hem/Nyheter/Klimatet – för känsligt för Facebook

Fojo får inte göra reklam för vår kurs om hur man som journalist i Sverige bevakar klimatet.
Frågan är för politiskt känslig.
Tror du att jag skämtar? Överdriver? Hittar på?

Tyvärr inte.

Klimatkrisen är mänsklighetens ödesfråga. Varken amerikanska presidentval, en pågående pandemi eller något annat kan mäta sig med klimatfrågans betydelse för oss människor. Därför är det givet att vi i både årets och nästa termins kursutbud av vidareutbildningar för journalister erbjuder en kurs i klimatjournalistik.

På fojo.se beskriver vi kursen såhär:
”Det finns mycket att bevaka och berätta, många perspektiv och röster att lyfta fram. Hur man skildrar övergripande frågor som utsläppsminskning och klimatanpassning ur ett lokalt företagsperspektiv, ekonomiska konsekvenser av klimatarbetet och hur omställningen kan skapa nya arbetstillfällen. För det handlar om en gigantisk omställning, klimatkrisen spänner över allt från sport till säkerhetspolitik och flyktingmottagande.
Stora nyhetshändelser som skogsbränder och översvämningar, vattenbrist och torka har sin självklara plats i redaktionernas nyhetsarbete. Men hur skapar du relevant och berörande journalistik till vardags på orten i frågor som i grunden är ett globalt fenomen?
Och vilka blir effekterna av Coronakrisen när vi ser på klimatfrågorna?
På Fojos kurs i klimatjournalistik får du grundläggande kunskaper om de senaste forskningsrönen, hur du bedömer och använder källor och hittar nyheter. ”

Vi publicerade presentationen av denna och vårens övriga kurser för ett par veckor sedan och i samband med det annonserar vi såklart också. På traditionella mediesajter som journalisten.se och dagensmedia.se, men såklart också på Linkedin och Facebook.

Fast där tog det stopp.

Facebook skickar felmeddelande:
”Det går inte att köra annonsen.”
Företaget kräver en ”ansvarsfriskrivning” eftersom ”Din annons kan ha avvisats om den nämner politiker eller känsliga sociala frågor som kan påverka den allmänna opinionen, hur människor röstar och kan påverka resultatet i ett val eller lagförslag.”
Kollegan som sköter detta tror såklart inte detta kan vara sant och försöker argumentera, men nej. Fojo, eller Linnéuniversitetet (ett statligt universitet) får inte göra reklam för en utbildning för journalister om hur man bäst bevakar klimatkrisen.

Det är för politiskt känsligt.

Eller med andra ord: Facebook – ett av världens största och mest inflytelserika företag – anser att klimatkrisen, trots överväldigande vetenskapligt bevisade fakta, är en åsiktsfråga.

Skratta eller gråta? Det är valfritt.

Kersti Forsberg

Kersti Forsberg är verksamhetschef på Fojo.