Kim Walls bilder är journalistik när den är som bäst

Hem/Nyheter/Kim Walls bilder är journalistik när den är som bäst

Journalistik handlar om möte med människor. Kim Wall reste runt stora delar av världen på reportageresor. Hon reste till Nordkorea, Uganda, Kuba och gjorde reportage om klimatförändringar på Marshallöarna. För henne räckte det inte med journalistik baserad på sökmotorer och öppen data. Hon ville träffa människor i deras egen miljö.

För att uppmuntra andra kvinnor att ge sig ut på reportageresor, skapade familjen en minnesfond i Kim Walls namn. Den 23 mars, på Kims födelsedag, delar fonden för tredje året ut stipendiet till en ung kvinnlig journalist som arbetar i Kims anda.

I helgen som gick invigdes utställningen ”I Kim Walls fotspår” på Kulturhotellet i Helsingborg (den visades förra året i Borås). Kims föräldrar och bror (alla tre journalister och fotografer) invigningssamtalade om vikten av att möta människor. Att söka historierna bortom allfarvägen, att ha tiden att lyssna in de många rösterna.

När den danska polisen efter mordet var klara med Kims dator gick hennes pappa, tillika fotografen Joakim Wall, igenom den och hittade 14 000 bilder från hennes resor världen över. Ingen kände sedan tidigare till denna enorma produktion. Kim Walls arbeten var publicerade i flera av världens största tidningar och magasin, men det var som skribent hon var profilerad och ofta, på de större jobben, arbetade hon tillsammans med en fotograf.

Bildskatten i hennes dator kom som en överraskning och har blivit till en fotoutställning där man som åskådare får följa med jorden runt. Komma nära, och samtidigt få världshistorien serverad just genom de enskilda detaljerna.

Jag blir stående framför bilderna och tänker att det här, det är journalistik när den är som bäst. De enskilda människorna och händelserna som skänker mig ny kunskap om de stora perspektiven och skeendena. Och det behöver inte vara historier från Nordkorea eller Marshallöarna. Det kan faktiskt precis lika gärna vara från Emmaboda eller Gnarp.

Min känsla är att vinden börjar vända så sakteliga. Mängden artiklar eller inslag som ska pumpas ut en given dag minskar. Medieföretag som undersöker publikmönster på sina sajter vet att långläsning, fördjupningar och unik journalistik är det som får människor att stanna upp och stanna kvar. Till och med betala för sig. Flera stora svenska redaktioner resonerar så och brittiska The Times har djupanalyserat fenomenet.


LÄS MER: ‘Conscious commissioning’: what The Times learned from deep analysis of its journalism


Vill du bli inspirerad? Läs något av Kim Walls fantastiska reportage. De finns samlade här.

 

Kersti Forsberg

Paul Rapacioli, verksamhetschef på Fojo.