Journalister som diskuterar pengar – ett verkligt tecken i tiden

1 800 journalister från 130 länder är samlade i Hamburg för att mötas och lära. Den årliga internationella konferensen för grävande journalistik pågår i helgen och den är ett ymnighetshorn av kompetens och god journalistik. GIJN, Global Investigative Journalism Network, arrangerar konferensen.

För första gången i konferensen historia blev det utsålt och väntelistan av journalister som hade velat vara här är lång.

Gräv och granskning är hetare än någonsin. Det känns som att vi sagt det i flera år nu, men det blir bara tydligare. Och förutom de nya kunskaper man får med sig från den här typen av arrangemang åker man också hem stärkt i övertygelsen att professionell journalistik är fullständigt livsavgörande för det demokratiska samhället som vi känner det.

Personligen har jag under dagarna här blivit starstruck av Maria Ressa på Rappler, imponerats över det jobb som görs på Londonbaserade Bureau of investigative journalism och häpnat över berättelsen från Der Spiegels chefredaktör hur det gick till när deras stjärnreporter avslöjades ha förfalskat sina texter.

 

För Fojos del, som jobbar både med utbildning av journalister i Sverige och med medieutveckling internationellt, blir detta än mer uppenbart.

Demokratibistånd och stöd till journalistik är ingen stor bransch. Sida och Sverige är en fyrbåk i sammanhanget. Sverige står starkt i att stärka de demokratiska krafterna i odemokratiska stater och Fojo jobbar i dag, Sida-finansierat, i 20-talet länder med att stärka fri, oberoende och professionell journalistik.

I Hamburg diskuteras hur mediebistånd bäst kan användas för att stärka just gräv och granskning. Är det genom att utbilda enskilda journalister i metodik eller storytelling? Eller är det genom att bygga kompetens inom affärsutveckling för medieföretag så att journalisterna faktiskt har någonstans att ta anställning, och kan få ut lön för sitt arbete?

 

När jag började som journalist på 90-talet var det fult att ens nämna ordet pengar på redaktionen. Det var andra avdelningar på företaget som brydde sig om dem.

I helgen är inledningen på ett av seminarierna på denna internationella grävkonferens:

”The old media models of financing, production, and distribution are gone. What is taking their place? What are the new models that will support investigative journalism? Some best practices & models around the world”

Ett tecken i tiden, så gott som något.

 

Ps, missa inte GIJN:s eminenta hemsida med massor av tips och tri för grävare och andra.