Frilansakuten

Så säljer du in dina idéer

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

 

Skärmavbild 2015 08 21 kl. 09.36.14Idéer brukar sällan vara frilansens största problem. Att hitta någon som vill ha dem kan ibland vara svårare. Foto:Mikael BerglingFör att klara dig bra som frilans gäller det att sälja.
Både dina idéer och dig själv. 
Att vara frilansjournalist skiljer sig på det sättet inte från andra småföretagarjobb.

Oavsett vem du säljer till gäller det att vara förberedd. Det finns få saker som irriterar en redaktör så mycket som om du föreslår en idé de publicerat nyligen eller inte alls passar in. Se därför till att verkligen läsa tidningen, lyssna på radioprogrammet eller studera tv-kanalen du vill sälja till.

 

Så säljer du en idé

Hur du ska göra för att sälja en idé skiljer sig beroende på vad du säljer och till vem.
Radiomik Foto curtis.kenningtonDet finns få saker som irriterar en redaktör så mycket som om du inte har koll på deras inriktning eller specialitet. Foto: Curtis Kennington; Publicerad med Creative Common 2.0Men här är 10 steg om hur du säljer en artikel. Guiden fungerar bra som mall oavsett vem du ska sälja till:

1. Hitta en tidning som intresserar dig, gärna där dina specialkunskaper kommer till sin rätt.
2. Läs de senaste numren så att du ser vilken typ av artiklar och ämnen de brukar ha.
3. Föreslå två till tre idéer. Varje idé ska kunna sammanfattas i några meningar.
4. Mejla redaktören som ansvarar för frilansmaterial. Är du osäker på vem som köper in material ring och fråga.
5. Var envis. Mejla igen efter en vecka om du inte får svar. Räcker inte det, ring.
6. Är redaktören intresserad, börja diskutera upplägg, lämning och pris. Försök uppskatta tidsåtgången och ta hjälp av Journalistförbundets frilanskalkylator för att räkna fram ett pris. Är du osäker kan du också kontakta andra frilansar som gjort jobb till samma tidning.
7. Kom överens om vad som ingår. Hur många tecken ska du skriva? Räkna inte med att få extra betalt för publiceringar i artikelarkiv och på nätet. Om du behöver omarbeta kraftigt och komplettera bör du föreslå höjt arvode.
8. Spara mejlen. Få tidningar använder sig av kontrakt eller avtal. I de flesta fall räknas en mejlkonversation som ett avtal.
9. Lämna i tid, men var inte rädd för att kontakta redaktören om något spricker eller
om vinkeln bör vara en annan.
10. Vänta några dagar efter att redaktören bekräftat att hen fått materialet innan
du fakturerar. I samband med att du faktura försöker du sälja in fler idéer.

 

Här säljer du din idé

Att komma på idéer brukar sällan vara frilansens största problem. Att hitta någon som vill ha dem kan ibland vara svårare. Men det finns 1 000-tals köpare av frilansmaterial. Här är de största köparna:

Magasin, fack- och branschtidningar
Den klart största marknaden för frilansjournalister. Här finns fakta och kontaktuppgifter till drygt 350 av dem.

Dagstidningar
Det finns över 150 dagstidningar i Sverige. Här hittar du de flesta av dem.

Kundtidningar
Allt fler kundtidningar görs av några få stora kundtidningsföretag. Enklast är att du kontaktar dem direkt i stället för företaget, organisationen eller myndigheten om du vill sälja idéer. 

Bokförlag
Det finns hundratals bokförlag, många mycket nischade. Räkna med att det både är svårare och tar längre tid att sälja in en bokidé än artiklar eller inslag. Ett annat sätt är att ge ut boken själv med hjälp av ett egenutgivningsförlag.

Radio-tv
Du vänder dig antingen direkt till den redaktion på Sveriges Radio eller tv-kanal som du tror vill ha ditt jobb. Men allt fler produktioner görs via produktionsbolag. Kontakter till dem hittar du här.
Genom att starta ditt eget produktionsbolag ökar du chanserna att få frilansa för Sveriges Radio. Här hittar du mer information. 

 

Här får du svar på några vanliga frågor om hur du säljer in dina idéer

Är det vanligt att redaktörer tackar nej till en idé och istället snor den?
Nej, det är ovanligt att det stjäls rakt av. De flesta förslag är inte unika och heller inte upphovsrättsskyddade, utan kan ligga i tiden och därför kan din idé dyka upp i tidningen senare, trots att du fått ett nej. Men har du en unik idé så avslöja inte för mycket vid den första kontakten. Försök först få redaktören intresserad innan du avslöjar mer.

Kan jag föreslå samma idé till flera redaktioner?
Ja, men inte samtidigt. Börja med den redaktion du tycker är mest intressant. Först när du fått ett nej kan du gå vidare.

Ska man skicka färdiga artiklar på spekulation?
Helst inte. En frilans som fått snurr på sin verksamhet bör få uppdrag och kunder på annat sätt.

Hur ska jag sälja mig själv?
Det finns flera sätt. Att ha en egen webbplats där du presenterar dig själv och lägger ut jobb är ett sätt. Att vara aktiv på Facebook, LinkedIn, Twitter och mingla på event där journalister finns är andra sätt att marknadsföra dig på. Men det allra bästa är att göra bra frilansjobb. Då återkommer jobben och nya kunder dyker upp.

 

Fler tips från redaktörer och frilansare

Unn Edberg 200x159

 Unn Edberg, chefredaktör på Finansliv: Så säljer du in till redaktören

 

Erika Godhe 200x159

 Erika Godhe, account director på OTW: Frilansa för produktionsbolag

 

Jenny Ryltenius 200x159

 Jenny Ryltenius, frilansjournalist och sjuksköterska: Fördelen med att specialisera sig

 

 

Tillbaka till förstasidan

Phone: +46 (0) 480 44 64 00 Address: Linnéuniversitetet, fojo, 391 82 Kalmar, Sweden Visiting Address: Gröndalsvägen 19, 392 36 Kalmar, Sweden Email: fojoinfo@lnu.se