Växelbruk och odlingskonst i ledarskapet

Målarlådor foto petraFoto: Petra JonssonVäx lite – på bredden, på höjden, på djupet, som chef, som redaktion och som människa! I slutet av april växte tolv mellanchefer från lika många redaktioner i kapp med vårgrönskan utanför Fojos fönster. Gödningsmedel: den naturliga coachningsmodellen GROW, importerad från England där den "uppfunnits" av Sir John Whitmore.

Lyft dina medarbetare hette kursen, Lasse Herneklint och undertecknad var kursledare och förmodligen var utbytet av erfarenheter deltagarna emellan det som gav allra mest. Vid fikat på rasterna, på krogen om kvällarna, längs cykelturerna till stan, ja till och med i löparspåret och på träningspassen pågick samtalen om jobbet.

Feedback på text – tips och metoder

SocMed kurs jkp 1Använd marginalmetoden när du ska ge feedback på en text! Det var Sofia Andersson, journalist på TT, som hittade på själva beteckningen på en Fojokurs om textsamtal. I korthet innebär metoden att låta bli att leta fel, att inte säga stryk här och ändra där, inte komma med åsikter och goda råd.

Ge i stället akt på hur du läser texten spontant, fånga in dina reaktioner, markera dem för dig själv på något listigt sätt i marginalen (med symboler, färger eller siffror) och förmedla din subjektiva läsupplevelse i textsamtalet. Inget annat. Överlåt åt skribenten att ta ställning och göra något där hen tycker det behövs. Ibland kan det vara bra eller nödvändigt att undersöka vad som ligger bakom ditt sätt att läsa. Utforska det tillsammans och du har en textanalys som räcker långt!

Här kommer några fler goda råd från en kurs som egentligen försökte lära ut att INTE ge så mycket råd utan i stället coacha den som vill ha respons på sina texter och stöd att utveckla sitt skrivande.

Phone: +46 (0) 480 44 64 00 Address: Linnéuniversitetet, fojo, 391 82 Kalmar, Sweden Visiting Address: Gröndalsvägen 19, 392 36 Kalmar, Sweden Email: fojoinfo@lnu.se